Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Raport: W I półroczu w handlu nastąpił spadek upadłości o 25 proc.

W pierwszej połowie 2020 roku, na podstawie analizy Bisnode Corona Index, sądy gospodarcze ogłosiły postanowienia o upadłości 295 firm. Wraz z sądowymi postanowieniami restrukturyzacyjnymi liczba upadłości sięga 455. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi to spadek upadłości bliski 2,5 proc. Co zaskakujące, w sektorze handlu notuje się spadek upadłości o 25 proc.
Reklama

Spadek liczby upadłości w tym segmencie dotyczy zarówno handlu detalicznego, jak i hurtowego. Mniejszą liczbę bankrutujących przedsiębiorstw notuje się w branżach uznawanych w powszechnej opinii za najbardziej ryzykowne. W budownictwie w I półroczu 2020 roku odnotowano spadająca liczbę upadłości o (-17 proc.), a w spedycji o (-6 proc.).

Wzrost liczby upadłości, o blisko 5 proc. notuje się w szeroko pojętym sektorze produkcji przemysłowej. W tym głownie w branży produkcji maszyn i urządzeń (+59 proc.), gotowych produktów metalowych (+62 proc.), i artykułów spożywczych (+70 proc.). Znaczący wzrost o blisko (+40 proc.) liczby upadłości notuje się w rolnictwie, zarówno produkcji artykułów rolno-spożywczych, jak i hodowli trzody chlewnej.

Badanie o nazwie Bisnode Corona Index nie potwierdza jednoznacznie bezpośredniego wpływu pandemii i związanego z nią lockdawn’u na rosnącą liczbę upadłości w Polsce. Na to w sposób pośredni wpływ może mieć zapis z rządowego programu antykryzysowego Tarcza 2.0, który w świetle wprowadzonego art. 15zzra ust. 1mówi, że:

- Odmrożenie polskiej gospodarki na czas stało się faktem. Bezsprzecznie miało to bezpośredni wpływ na stabilizacje i brak postępu w procesie upadłości polskich firm. W pierwszych sześciu miesiącach liczba upadłości zmniejszyła się o blisko 2,5 proc. To może wydawać się sporym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę ogólną sytuację na rynku, długotrwałe wstrzymanie produkcji zakładów przemysłowych i zaprzestanie wykonywania prac przez liczne punkty usługowe – czytamy w raporcie Bisnode.

Jednak może się także okazać, że negatywne skutki pandemii będą odczuwalne z opóźnieniem i przesunięte w czasie. Choćby z powodu rządowych pakietów pomocowych, a także wspomnianego zawieszenia obowiązku składania wniosku o upadłość przez dłużnika. W efekcie, można zaryzykować stwierdzenie że statystyka upadłości jeszcze w dostatecznym stopniu nie odzwierciedla wpływu pandemii na polskim rynku.

Według raportu Bisnode, w pierwszym półroczu 2020 roku w sektorze handlu upadło 97 firm, wobec 129 w analogicznym okresie 2019 roku.  

- W handlu mimo ogromnych obostrzeń i ograniczenia działania wielu podmiotów, w tym także klientów przebywających w jednym czasie w sklepie odnotowano znaczący spadek liczby upadłości. Teoretycznie stoi to w sprzeczności z logiką. W praktyce świadczy o ogromnej elastyczności przedsiębiorców jak i bardzo dynamicznego rozwoju handlu w Internecie. Przypomnijmy, że polski e-commerce jest jednym z tych, które w Europie rosną najbardziej dynamicznie. Niestety kosztem placówek tradycyjnych, których z każdym rokiem ubywa na polskim rynku. Pandemia wiele kosztowała zarządzających zamkniętymi galeriami handlowymi i sklepami wielkopowierzchniowymi. Czas pokaże czy elastyczność i przerzucenie swojej działalności do Internetu okażą się wystarczającymi środkami na przetrwanie recesji wywołanej COVID-19 – oceniają autorzy raportu.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.