Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Re-commerce rośnie szybciej niż fast fashion

Pokolenia X i post-millenialsi uwielbiają lata 90. Trend ten podchwyciły sklepy internetowe. Gwałtowny rozwój przeżywa rynek luksusowych odsprzedaży: w 2020 roku jego wartość wynosiła 25–30 mld dolarów i szacuje się, że przez następną dekadę sprzedaż będzie rosła o 10–15 proc. rocznie.
Reklama

Ze świata cyfrowego do second handu

Wobec rosnącego zapotrzebowania młodych konsumentów wiele marek wkracza w świat nowych możliwości, jakie daje gospodarka cyrkularna. Kluczową rolę odgrywa rynek odzieży używanej, której postrzeganie na przestrzeni lat znacząco się zmieniło – z mody dla ubogich na wysokiej jakości modę prestiżową, której jakość nierzadko przewyższa odzież prosto z fabryki. Platformy cyfrowe takie jak Vinted umożliwiły wymianę ubrań między osobami prywatnymi. Stały się też przyczynkiem do powstania kolejnych trendów sprzedażowych jak np. „fashion flipping”, polegający na kupowaniu odzieży z second handów i odsprzedawaniu jej po wyższych, ale nadal atrakcyjnych cenach.

Ten model biznesowy przyciąga marki i branżę e-commerce, rzucając wyzwanie dominacji „fast fashion”, która na przestrzeni lat nauczyła konsumentów sięgać po produkty sieciówek ze średniej półki, kusząc ich szybką dystrybucją i zakupami po niskich cenach. Statystyki mówią same za siebie: w ciągu najbliższych dziesięciu lat wartość amerykańskiego rynku odzieży używanej ma wzrosnąć ponad trzykrotnie – z 28 mld dolarów w 2019 roku do 80 mld dolarów w 2029 roku. Mimo że „szybka moda” w ciągu najbliższych dziesięciu lat powinna nadal rosnąć o 20 proc., to moda używana zanotuje skok aż o 185 proc.

Transformacja biznesowa rynku wtórnego

– Rynek wtórny przechodzi największą transformację biznesową od czasów rewolucji przemysłowej. Moda znów staje się dobrem, a nie tylko przedmiotem masowej konsumpcji. Wiodącą rolę odgrywają tu młodzi konsumenci, którzy z jednej strony doceniają uznane marki, bo zapewniają im dostęp do pięknych towarów, a z drugiej – wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej wybierają produkty, które są mniej inwazyjne dla naszej planety – uważa Wojciech Kyciak, prezes zarządu firmy Bezokularow.pl S.A.

Towar pierwszej jakości z drugiej ręki

Zoomerzy wnoszą nowe życie także w rynek odzieży luksusowej. Za pośrednictwem takich detalistów jak np. RealReal czy Vestiaire Collective konsumenci mogą kupować i sprzedawać marki designerskie, np. Louis Vuitton, Chanel czy Hermès. Około połowa luksusowego handlu wtórnego, zorientowanego głównie na modę damską, to obecnie biżuteria i zegarki, a nieco ponad jedna trzecia – torebki i buty. Rynek ten jest zlokalizowany głównie w Unii Europejskiej, następnie w USA, a 10 proc. przypada na Chiny. Podczas gdy handel odbywa się jeszcze w dużej mierze offline, platformy internetowe rozwijają się bardzo szybko. Wyspecjalizowane witryny cyfrowe do handlu towarami używanymi, których udział w rynku wynosi 25–30 proc., są motorem wzrostu tego sektora, z przewidywaną ekspansją na poziomie 20–30 proc. rocznie. I chociaż 75–80 proc. konsumentów dóbr luksusowych nadal stawia na nowe produkty, rynek luksusowych produktów z odsprzedaży rośnie w siłę.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum