PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

Retail Institute: potrzebna pilna korekta rozporządzenia w sprawie wykazu "niezbędnych" sklepów

Autor: dlahandlu.pl 16 marca 2020 11:49

Retail Institute: potrzebna pilna korekta rozporządzenia w sprawie wykazu "niezbędnych" sklepów centra handlowe w czasie koronawirusa, fot. shutterstock

W myśl litery prawa, w sobotę 14 marca w obiektach handlowych mających więcej niż 2000 m. kw. otworzyły się sklepy: spożywcze, drogerie, apteki, pralnie, ale również firmy usługowe, markety budowlane (DYI), sklepy z zabawkami, elektroniką, sklepy zoologiczne oraz te, których działalność nie została ograniczona w Rozporządzeniu.

Nieszczelne zapisy budzą dziś szereg trudności natury prawnej, interpretacyjnej oraz organizacyjnej stając się przyczyną fali negatywnych komentarzy klientów i pracowników wielu sieci i centrów handlowych. Eksperci Retail Institute zwracają uwagę na konieczność pilnej korekty Rozporządzenia, która dotyczyłaby ustanowienia czasowego ograniczenia możliwości prowadzenia działalności przez najemców wszystkich obiektów handlowych (bez zastosowania kryterium ich wielkości) z wyłączeniem działalności:

Sklepów prowadzących sprzedaż artykułów spożywczych i delikatesowych
Sklepów ze świeżą żywnością: mięsny, piekarnia, warzywa, owoce
Sklepów prowadzących sprzedaż alkoholi, wina, wyroby spirytusowe oraz tytoniowe
Aptek
Drogerii (sklepy z kosmetykami dla kobiet, mężczyzn i dzieci prowadzące również sprzedaż artykułów chemii gospodarczej)
Restauracji oferujących usługę dostawy do miejsca zamieszkania/ pracy
Ubezpieczeń i finansów (banki, bankomaty, kantor wymiany walut, firmy ubezpieczeniowe)
Punktów pocztowych, nadania i odbioru przesyłek, click & collect
Stacji benzynowych i stacji napraw samochodów
Kiosków ruchu

Eksperci Retail Institute zwracają również uwagę na słowo „możliwość", które pojawiło się w rozporządzeniu, a które przez wielu przedsiębiorców zostało odczytane jako „konieczność" a nawet „obowiązek". Rozporządzenie powinno dawać przedsiębiorcom prawo do podejmowania decyzji o zamknięciu lokali w centrach handlowych bez ryzyka ponoszenia kar umownych. Precyzyjne zapisy są więc niezbędne aby w przyszłości uniknąć długich i kosztowych sporów sądowych między najemcami a wynajmującymi.

W konsekwencji podjętych przez eząd działań zapobiegających rozprzestrzenianiu się epidemii niezbędne jest objęcie branży handlowej parasolem ochronnym tzw. specustawy. Zwolnienie przedsiębiorców z obowiązku płatności ZUS, PIT, a obiekty handlowe dodatkowo z podatku od nieruchomości i tzw. galeryjnego pozwoli firmom zminimalizować straty, a w wielu przypadkach przetrwać.

– Utrzymanie pracowników to obecnie najpoważniejsza kwestia z jaką muszą zmierzyć się firmy handlowe i usługowe. W tej sytuacji przejęcie przez ZUS zobowiązań pracodawcy w okresie trwania zakazu będzie najbardziej adekwatną formą wsparcia firm, powiedziała Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Przecięte zostały łańcuchy produkcji, dostaw, sprzedaży, transportu, spada PKB, na świecie pikuje giełda co świadczy o tym, że wchodzimy w czas recesji gospodarczej. Wdrożone nadzwyczajne procedury powinny zostać skorygowane, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na branżę. Bez zwiększenia wydatków publicznych na ochronę i wsparcie biznesu nie unikniemy (masowych) bankructw firm.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5769
Ilość aktualnych ofert: 512634

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,78

  • Śr

    3,62

  • Min

    2,70

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.