Retail Institute: Przywrócenie handlu w niedziele zapewni większe bezpieczeństwo zakupów
Wprowadzenie niedziel handlowych pozwoli na rozłożenie ruchu klientów z sześciu na siedem dni tygodnia, a tym samym znacząco zmniejszy tworzenie się kolejek w sklepach oraz umożliwi zachowanie społecznego dystansu podczas zakupów. Centra handlowe i najemcy ponieśli i wciąż ponoszą wysokie koszty utrzymania rygorystycznych wymogów sanitarnych, by sklepy i przestrzenie wspólne w centrach handlowych pozostały bezpieczne dla przebywających w nich osób. Dodatkowy dzień handlu istotnie wzmocni te działania. Jak oceniają specjaliści, ryzyko zakażenia podczas zakupów w dużych przestrzeniach centrów handlowych, przy zachowaniu zalecanych standardów bezpieczeństwa, a zatem również odpowiedniego dystansu miedzy osobami, nie stanowi większego zagrożenia niż ma to miejsce w innych miejscach publicznych.
Branża handlowa, usługowa i rozrywkowa, a także właściciele galerii handlowych obawiają się kolejnych restrykcji. Zwłaszcza dla kin, kawiarni, restauracji, a także branży rozrywkowej oraz usługowej kolejny lockdown byłby zabójczy. Z ulgą przyjmujemy informację o powrocie do dyskusji na temat niedziel handlowych, o które nasza organizacja apeluje od kilkunastu miesięcy. Niedziele handlowe będą nie tylko wsparciem dla tysięcy polskich firm, ale dziś, w czasie lawinowego wzrostu zachorowań, niezwykle ważnym elementem budującym poczucie bezpieczeństwa i komfortu Polaków na zakupach – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.
Jak podkreślają eksperci i menadżerowie branży, powrót do niedziel handlowych to również najtańszy sposób na wsparcie przedsiębiorców prowadzących działalność w centrach handlowych. Z szacunkowych analiz wynika, iż udział niedzieli w wynikach sprzedaży waha się od 10-25 proc. tygodniowych wyników firm. Niedziela, w przypadku branży rozrywkowej, usługowej oraz gastronomicznej jest pierwszym lub drugim najlepszym dniem w tygodniu.
Liczba wizyt w 140 centrach handlowych, monitorowanych przez Retail Institute, w ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku była niższa o 28,9 procent niż w roku poprzednim. Obroty do sierpnia włącznie spadły o 26,1 procent (uwzględniając lockdown).