Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Retail parki, outlety, moda z drugiego obiegu - trendy w handlu w I kwartale

Początek 2022 roku przyniósł zmiany w globalnym i lokalnym obrazie gospodarczym, wpływając również na zachowanie polskich konsumentów i rynek handlowy w Polsce, skutkując dalszym zwiększeniem popularności produktów pierwszej potrzeby oraz nieustającą popularnością centrów convenience. Jednak wzrost sprzedaży detalicznej odnotowują wszystkie formaty w tym centra handlowe, co rysuje pozytywną perspektywę na resztę roku – informuje najnowszy raport JLL Rynek handlowy w Polsce – I kwartał 2022.
Reklama

Zmiany w globalnej i polskiej sytuacji gospodarczo-społecznej znalazły swoje odwzorowanie również w zachowaniu konsumentów. Wraz z rosnącą inflacją i rozwojem działań wojennych w Ukrainie zaobserwowaliśmy większe zainteresowanie podstawowymi produktami i tańszymi możliwościami zakupowymi. Stąd na popularności zyskują outlety, a wysoką pozycję utrzymują także dyskonty i sklepy typu value retailers – mówi Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL. – Z drugiej strony, mimo wymagających warunków, sprzedaż detaliczna odnotowała wyraźny wzrost, a polski rynek utrzymuje zainteresowanie ze strony międzynarodowych marek – dodaje.

W Warszawie ruszył pierwszy sklep Philipp Plein, a Adidas ogłosił otwarcie flagowego sklepu w Wars Sawa Junior.

Q-commerce, dark stores i eco

Wśród trendów na popularności w segmencie spożywczym zyskały nie tylko strefy outletowe w supermarketach, m.in. w sieci Carrefour, ale też rozwiązania wspierające samoobsługowe zakupy lub z szybką dostawą do domu czyli quick-commerce. Tutaj wspomnieć można takie koncepty jak Żabka Nano, czyli bezobsługowy sklep shop-in-shop, wspierany przez sztuczną inteligencję, czy testowy dark store Delio tej marki.

– To z pewnością bardzo perspektywiczny kierunek, gdyż polscy konsumenci są wyjątkowo otwarci na tego rodzaju rozwiązania. Z badań ARC Rynek Opinie wynika, że 88% rodaków mogłoby robić zakupy w sklepach w pełni samoobsługowych, a 64% deklaruje zainteresowanie dostawą produktów spożywczych w ciągu 15 minut – podsumowuje Anna Wysocka.

Swoją popularność utrzymuje też trend eko, w tym oferowanie ekologicznych opakowań, zrównoważonej produkcji czy oferty handlowej, a wśród nich koncepty z obszaru tzw. zamkniętego obiegu np. VIVE Profit, Re_Store czy Ubrania do Oddania. Nowy format tego ostatniego Butiki Cyrkularne z ofertą odzieży używanej w centrach handlowych ruszył m. in. w Galerii Katowickiej w Katowicach, Galerii Mokotów w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu oraz w Wars Sawa Junior w Warszawie. Tego typu ofertę wprowadzają też marki międzynarodowe, jak Levi’s czy sieć COS. 

Parki handlowe wciąż na fali

W I kw. 2022 r. przybyło tylko 55 400 mkw. powierzchni handlowej.
– Większość aktywności deweloperów dotyczy mniejszych miast, chociaż główne aglomeracje nadal cieszą się zainteresowaniem inwestorów dzięki wysokiej sile nabywczej mieszkańców – mówi Joanna Tomczyk, Starszy Analityk w Dziale Badań Rynku i Doradztwa w JLL. W budowie pozostaje obecnie 424 000 mkw., z czego 55% stanowią parki handlowe. Z większych projektów realizowane są m.in. centrum handlowe Karuzela w Kołobrzegu (GLA 23 500 mkw., sklep Leroy Merlin jest już otwarty), centrum handlowe Nowy Fort Wola w Warszawie (GLA 28 000 mkw.) oraz 2 faza ATUT Ruczaj w Krakowie (GLA 25 000 mkw.).

Dwie gigantyczne transakcje na rynku

– Już po pierwszym kwartale roku wolumen transakcji w nieruchomości handlowe zbliża się do 700 milionów EUR, dając drugi najlepszy wynik w historii polskiego rynku inwestycyjnego. To głównie zasługa dwóch dużych i złożonych transakcji JV związanych ze zmianą struktury spółki EPP po jej wycofaniu się z giełdy w Johannesburgu i Luksemburgu – mówi Agnieszka Kołat, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w JLL.

Po przejęciu przez Redefine Properties EPP utworzyło dwie spółki joint venture, w których sprzedało po około 50% udziałów. W skład Horse JV weszło 9 centrów handlowych M1 oraz 2 parki handlowe, podczas gdy Community Properties JV objęło 11 centrów handlowych i 3 nieruchomości biurowe.

– Zainteresowanie inwestorów w dalszym ciągu skupione jest na parkach handlowych i centrach convenience. Już w pierwszych trzech miesiącach roku byliśmy świadkami kilku ciekawych transakcji, m.in. przejęcia parku handlowego Młyn we Wrocławiu przez litewskiego inwestora Lords LB Asset Management czy zakupu parku handlowego Stary Dworzec w Bolesławcu przez prywatnego inwestora. Zgodnie z przewidywaniami, stopy kapitalizacji dla najlepszych parków handlowych w pierwszym kwartale 2022 uległy kompresji i kształtują się na poziomie około 6,50% - 6,75% – podsumowuje Agnieszka Kołat.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.