PARTNER PORTALU

Ringer: Czasowo, należy odgórnie uregulować rynek najmu

Property News 9 listopada 2020 17:38

Nasze czynszowe negocjacje wiosenne przerodziły się w proces permanentny. Bez przerwy rozmawiamy, błagamy, straszymy sądem i robimy wszystko, co się da. Do tej pory walczyliśmy o rabaty na dwa lub trzy miesiące. Dzisiejsza sytuacja pokazuje, że trzeba negocjować nowe czynsze do końca epidemii. Należy też odgórnie czasowo uregulować rynek najmu - uważa Adam Ringer, prezes Green Caffe Nero.

Czy drugi lockdown jest organizacyjnie łatwiejszy?

Adam Ringer, prezes Green Caffe Nero: O, teraz było „o niebo lepiej", bo mieliśmy trzy godziny więcej na przygotowanie się do zamknięcia. Akurat kupiliśmy 1,5 tony dyni, którymi zawsze przystrajamy nasze kawiarnie w tym zadusznym okresie. Oddaliśmy je do fundacji wskazanej przez Bank Żywności. Zdążyliśmy za to odwołać zamówienie w piekarni.

Jest pan członkiem Związku Pracodawców HoReCa. Rozmawialiście z wiceminister Olgą Semeniuk. Czy już wiecie, na jaką pomoc możecie liczyć?

Zauważam jedną pozytywną rzecz: rząd ma wreszcie świadomość, że gastronomia jest jedną z najbardziej poszkodowanych branż. Jednak wszystkie obietnice rządu są bardzo niedoprecyzowane. Tymczasem my chcemy konkretów, bo żyjemy z dnia na dzień. Na przykład nie wiadomo, co oznacza dofinansowanie 70 proc. kosztów stałych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Pierwsza z brzegu pułapka tkwi w kwestii czynszów. Większość wynajmujących – oprócz kilku zwariowanych galerii – przyznała najemcom rabaty. Teraz, gdy będą rządowe dopłaty, to zapewne właściciele zażądają pełnych stawek. Pytanie, jak to się skończy. W galeriach handlowych już przed pandemią było źle: footfall spadał, a czynsze były wygórowane. Lockdown przyspieszy zmiany. Sądzę, że czynsze będą spadały na łeb na szyję.

Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej zaapelowała do rządu o wprowadzenie bonu gastronomicznego. Czy to dobry pomysł?

Tak, ale na pobudzenie ruchu po lockdownie, a nie teraz, gdy ludzie mają siedzieć w domu.

Jakie zgłosiliście postulaty?

Między innymi taki, aby przyjąć w Polsce brytyjski model pomocy przedsiębiorcom. W Anglii rząd dopłaca do pensji pracownika 80 proc. Obniżono też VAT z 20 do 5 proc. Wstrzymano działania komornicze, możliwość wypowiadania umów najmu i ściągania opłat czynszowych z bankowych gwarancji. Tymczasem w Polsce sytuacja najemców wobec wynajmujących jest bardzo słaba. Mamy obowiązek zapewnić gwarancję bankową lub depozyt, z których wynajmujący w każdej chwili ściągnąć środki, a bank nie może wypłaty odmówić. Jeśli tak się stanie, to my musimy uzupełnić to zabezpieczenie. Jeden wynajmujący już nam dwa razy wziął gwarancję, jeszcze zanim wystawił fakturę. Zatem rozmowy z wynajmującymi nie są normalnymi negocjacjami uwzgledniającymi interes obu stron, bo najemca ma pistolet przystawiony do skroni. W Polsce, w handlu detalicznym i usługach działa milion najemców, więc warto, szczególnie w okresie epidemii, zrównać trochę pozycję najemcy z wynajmującym. Należy odgórnie na pewien czas uregulować rynek najmu, zakazując okresowo używania zabezpieczeń i wykorzystywania argumentów z umów podpisywanych przed pandemią. Jest stan działania siły wyższej. Czynsze powinny być wyliczane na procencie od obrotu , aby wszystkie strony podzieliły się ryzykiem. W końcu sytuacja jest wyjątkowa.

czytaj całość

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7337
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.