PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

Robert Krzak: Wartości raczej nie przeważą konsumpcjonizmu w decyzjach zakupowych

Autor: dlahandlu.pl 4 lutego 2020 15:25

Robert Krzak: Wartości raczej nie przeważą konsumpcjonizmu w decyzjach zakupowych Na zdj. Robert Krzak, Członek Rad Nadzorczych w sieci Piotr i Paweł. Fot. PTWP

Nie jestem przekonany, czy trend określany jako wartość wyprze trend określany jako konsumpcjonizm – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Robert Krzak, Ekspert EY Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich.

Firma Mintel opublikowała niedawno raport, w którym przedstawiła trendy konsumenckie na najbliższe 10 lat. Wśród nich są takie stwierdzenia, jak to, że nawet najbardziej podstawowe produkty spożywcze będą dla większości ludzi coraz droższe, a także pogląd, iż konsumenci będą odczuwać coraz większą niechęć wobec płatności bezgotówkowych. Czy zgadza się Pan z tymi prognozami?

To bardzo ciekawa, przyszłościowa analiza globalnych trendów konsumenckich, ale odpowiednia do oczekiwań najbogatszej części globalnego społeczeństwa. Trendy widziane są w perspektywie maksymy: „byt określa świadomość”. Również w odniesieniu do krajowego konsumenta, opisane trendy znajdą zastosowanie do klienta wielkomiejskiego. Nie sądzę by tzw. przeciętny Kowalski podążał za trendami wskazanymi w analizie w stopniu, który uzasadniłby nazwanie tego trendem.

Bardzo ciekawe są spostrzeżenia mówiące o przewidywanym odejściu od online i poszukiwaniu bardziej "ludzkich" interakcji. Wygląda na to, że analitycy Mintela przewidują, że wahadło „online/bez ludzi/bez interakcji" przechyli się tak bardzo, że będzie musiało wrócić do większego balansu pomiędzy interakcją między ludźmi a życiem w online.

Czego spodziewa się Pan w trendach konsumenckich w ciągu najbliższych lat? Czy polscy konsumenci będą pod tym względem różnić się od konsumentów globalnych?

Zadaję sobie pytanie, kto to jest konsument globalny. Jeśli definicja konsumenta globalnego dotyczy ograniczonej ilości ludzi, którzy nie muszą się martwić o przyszłość materialną, to pewnie tacy konsumenci będą podobni w swoich oczekiwaniach i trendach.

Nie ma przeciętnego konsumenta polskiego. Osoby zamożne w Polsce nie powinny odróżniać się od tzw. konsumentów globalnych. Pozostaje otwarte pytanie, czy trend określany jako wartość wyprze trend określany jako konsumpcjonizm. Co do takiej pozytywnej zmiany nie jestem przekonany.

Jakimi czynnikami kierują się obecnie Polacy podczas zakupów: cena, ekologia, zdrowa żywność, przyjemność i wygoda robienia zakupów, czas itp.? Które z nich są najważniejsze?

Ważność stymulatorów decyzji zakupowych zależy od poziomu materialnego i spending power klienta.

Bardzo niski udział sprzedaży produktów BIO w sprzedaży total w Polsce wskazuje, że nawet mimo przekonania o wyższej zdrowotności produktów BIO, tylko niewielka grupa klientów je kupuje.
Ograniczeniem jest zbyt wysoka cena dla tzw. przeciętnego klienta.

Nie można powiedzieć czym kierują się wszyscy Polacy, bo takie trendy "dla wszystkich" są trudne do zaobserwowania. Myślę jednak, że problemy: zdrowej żywności, BIO, dbałości o zdrowie dotyczą całej populacji konsumentów w Polsce i wraz z bogaceniem się społeczeństwa będę odgrywały coraz większą rolę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Hejter 2020-02-04 18:28:26

    RK - sukcesor Piotra i Pawła w latach 2015-2018r członek Rady Nadzorczej i V prezes spółek które 21.02 będą przedmiotem głosowań

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5861
Ilość aktualnych ofert: 516776

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    0,59

  • Śr

    0,29

  • Min

    0,18

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.