Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Robert Krzak: Założenia podatku są zaskakujące w odniesieniu do wyższej stawki w soboty, niedziele i święta

Założenia podatku czyli cel fiskalny, wyrównanie szans dla polskich firm wobec koncernów międzynarodowych oraz ograniczenie transferu zysków za granicę stanowią pewną spójną koncepcję. Przedstawione wczoraj założenia są jednak zaskakujące w odniesieniu do wyższej stawki podatkowej obowiązującej w soboty, niedziele i dni ustawowo wolne od pracy, co zasadniczo zmienia procentowy wymiar podatku w całości - mówi Robert Krzak, wiceprezes zarządu Grupy Handlowej PL Plus.
Reklama

Co do zasady zaproponowane rozwiązania oznaczają dla rodzimych firm sieciowych efektywną stawkę podatkową na poziomie +/- 1 proc., wliczając obrót generowany w weekendy (ok.1/3 całego obrotu). Przy rentowności naszych firm do 2 proc., podatek 1 proc. zabierze co najmniej połowę zysku. Jest to bardzo niebezpieczne dla polskich firm sieciowych konkurujących frontalnie z koncernami międzynarodowymi. Rozdrobniony polski handel, w małych sklepach jest ograniczoną konkurencją dla międzynarodowych sklepów sieciowych a uderzenie w średni segment tylko spowoduje dalsze cofanie się udziału polskiego handlu w rynku. Nawet największa ilość małych sklepów nie zatrzyma przejmowania rynku przez międzynarodowych graczy. Dodatkowo wśród organizatorów sieci franczyzowych i ajencyjnych dominują firmy zagraniczne, kontrolujące ten rynek. Oczekiwalibyśmy od decydentów zrozumienie tych długoterminowych mechanizmów rynkowych, ważniejszych niż rozwiązania ad hoc , tu i teraz - mówi Robert Krzak.

Skutki wprowadzenia takiego podatku będą wielorakie - w perspektywie krótkoterminowej spowodują znalezienie funduszy na sfinansowanie obietnic wyborczych partii rządzącej, przerzucenie kosztów podatku na producentów żywności oraz konieczność ewentualnych ruchów cenowych przez „słabszych” graczy. W perspektywie średnioterminowej spowodują pogorszenie sytuacji rynkowej polskiego handlu sieciowego, utratę udziału w rynku rodzimej dystrybucji żywności, zwiększenie dominacji rynkowej na rynku hurtowym przez największe grupy kapitałowe kontrolujące ten rynek
oraz pogorszenie sytuacji małych i średnich producentów żywności - uważa Robert Krzak.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum