Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Rok 2021 pod znakiem rozwoju sieci spożywczych i parków handlowych

Rynek powierzchni handlowych jest najbardziej dynamiczny i podatny na nastroje społeczne spośród nieruchomości komercyjnych. - Pandemiczny eksperyment, z którym mieliśmy do czynienia w 2020 roku, nauczył inwestorów, najemców i zarządców bycia w ciągłej zmianie, dopasowywania się do nagłych lockdownów i idących za nimi zmian w zachowaniu konsumentów - wskazuje Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.
Reklama
  • Optymistycznym zjawiskiem, które powszechnie obserwowaliśmy w 2021 roku, jest szybki powrót klientów do obiektów handlowych po lockdownach. Szczepienia oraz zachowanie zasad sanitarnych w handlu zapewniają konsumentom poczucie bezpieczeństwa.
  • Na rynku nie pojawiło się wiele nowych marek, ale te, które są już obecne radziły sobie dobrze. Rozwijały się przede wszystkim sieci spożywcze, szczególnie dyskonty. Obserwowaliśmy również ekspansję polskich firm, takich jak LPP czy CCC.

 

Rok na wysokich obrotach

Ostatni kwartał roku to dla handlu okres, w którym budowane jest około 30% całorocznych obrotów. Szczególnie ważny jest grudzień. - Na razie trudno stwierdzić, czy sektorowi udało się odrobić straty z lockdownów, ale sytuacja zapowiada się lepiej niż w 2020 roku. Obroty wygenerowane na zarządzanym przez nas portfelu między majem a październikiem 2021 roku były wyższe o 15% niż tym samym okresie 2020 oraz 6% niższe niż 2019. Obroty w listopadzie i grudniu 2021 będą sprawdzianem dla całego rynku - komentuje Magdalena Frątczak.

Parki receptą na pandemię

W mijającym roku widzieliśmy, że klienci nauczyli się żyć z lockdownami i między nimi. - Po każdym „zamknięciu” obserwowaliśmy, jak ludzie szybko uczą się nowych schematów zakupowych. A za nimi zmieniały się zachowania inwestorów i najemców. Na bazie tego przyspieszył rozwój parków handlowych, który był widoczny szczególnie w pierwszej połowie 2021 roku. Niemal brak powierzchni wspólnych, łatwy dostęp do sklepów pierwszej potrzeby i bliska odległość od miejsca zamieszkania sprawiły, że klienci bardzo je polubili. Jednocześnie obserwowaliśmy, że szybko i chętnie wracają także do większych centrów handlowych, gdy tylko te były ponownie otwierane - tłumaczy ekspertka CBRE.

Inwestorzy szukają możliwości

Pomimo pandemii, inwestorzy cały czas są zainteresowani zakupem nowych projektów handlowych w Polsce. - Problemem jest jednak niedobór atrakcyjnych obiektów na sprzedaż lub zbyt wysoka cena tych, które są dostępne. Biorąc pod uwagę dane z rynku, przyszłość sektora handlowego w najbliższych miesiącach wygląda optymistycznie. Kluczowy dla rynku jest brak kolejnych lockdownów, ale widzimy, że stosowane obecnie metody dystansu społecznego zapewniają odpowiednie bezpieczeństwo i zamykanie biznesów nie jest konieczne - wyjaśnia Magdalena Frątczak.

Zrównoważony rozwój już obecny

Podobnie jak w innych sektorach, także w handlu coraz ważniejsze dla inwestorów i najemców stają się zasady ESG. Przy nowych inwestycjach zasady zrównoważonego rozwoju wdrażane są już na etapie wykorzystywanych materiałów budowlanych, co bardzo nas cieszy.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.