Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Rosną przychody dyskontów i supermarketów

Dyskonty w Polsce radzą sobie całkiem nieźle. Przychody ze sprzedaży rosną po kilkanaście procent w skali roku, a firmy zapowiadają dynamiczny rozwój w naszym kraju, z sukcesem odbierając rynek hipermarketom i supermarketom.
Reklama

Z danych opublikowanych przez "Rzeczpospolitą" w ramach "Listy 2000" wynika, że wśród dyskonterów na pierwszym miejscu (a na czwartym wśród największych przedsiębiorstw w Polsce) pod względem wielkości przychodów w 2012 roku znalazła się firma Jeronimo Martins Polska, do której należy sieć dyskontów Biedronka oraz sieć drogerii Hebe.
Przychody ze sprzedaży Jeronimo Martins Polska w 2012 roku wyniosły 28,9 mld złotych i były wyższe niż rok wcześniej o 14 proc. Zysk netto wyniósł natomiast w zeszłym roku 1,22 mld złotych.

Jeronimo Martins Polska zapowiada, że w 2016 roku przychody sięgną 50 mld złotych. Inwestycje całej grupy mają wynieść ok. 9,2 mld złotych, z czego 70 proc. trafi do Polski. Grupa przez najbliższe dwa lata chce otwierać w naszym kraju ok. 300 sklepów rocznie i sieć sklepów Biedronka może rozrosnąć się do tego czasu do ponad 3.000 sklepów.
Sieć z owadem w kropki w szyldzie już dziś dominuje na polskim rynku handlowym, kontrolując w Polsce ok. 14 proc. sprzedaży. Obecnie działalność Jeronimo Martins w Polsce to ponad 2.250 sklepów Biedronka.

Kolejny dyskont - sieć Lidl Polska, który znalazł się na piątym miejscu wśród sieci handlowych, a na 22 wśród największych firm w Polsce, zwiększył w 2012 roku swoje przychody ze sprzedaży o 13 proc. do 8,5 mld złotych.
Lidl z kolei rozwija się w stałym tempie od lat, co roku uruchamiając kilkadziesiąt nowych sklepów. Koncentruje się przy tym bardziej na jakości nowo otwieranych placówek niż na ich liczbie, dlatego stawia na rozwój organiczny. W tym roku Lidl, z ok. 507 sklepami, powinien mieć 15 proc. udziału w rynku.

Sieć Kaufland Polska Supermarkety - na 10 tym miejscu w zestawieniu sieci, a na 36 miejscu wśród największych spółek w Polsce - osiągnęła w 2012 roku 6,22 mld złotych przychodów ze sprzedaży, czyli o 10 proc. więcej niż rok wcześniej.
Sieć Kaufland ma obecnie w Polsce około 170 sklepów. Operator zapowiadał, że chce każdego roku otwierać w naszym kraju 10-15 placówek handlowych.

Kolejny dyskont, sieć drogerii Rossmann z przychodami na poziomie 4,2 mld zł, czyli o niemal 17 proc. wyższymi niż w 2011 roku, znalazła się na 15 miejscu wśród sieci handlowych i na 65 wśród największych firm w Polsce. Rossmann osiągnął w ubiegłym roku 520,6 mln złotych zysku netto.
Obecnie Rossmann ma ponad 780 sklepów na terenie całego kraju. Do końca 2013 roku będzie ich 850. W najbliższych latach Rossmann planuje otwierać około 150 drogerii rocznie. Rossmann jest liderem rynku chemiczno-kosmetycznego z ponad 20 proc. udziałem.

Dyskonty Netto zwiększyły natomiast w 2012 roku przychody ze sprzedaży o prawie 13 proc. do 2,4 mld złotych. Netto znalazło się tym samym na 26 miejscu wśród sieci handlowych oraz na 139 miejscu wśród największych firm w naszym kraju.
Sieć niedługo wkracza do Warszawy i w kolejnych latach chce przyspieszyć ekspansję. W tym roku otworzy około 45 sklepów, w 2014 - około 50 sklepów w Polsce, ale rozważa też otwieranie 75 sklepów rocznie. Netto ma ok. 9 proc. udziału w rynku.

Wśród największych przedsiębiorstw w Polsce, na 690 miejscu, uplasowała się także sieć dyskontów Aldi z przychodami na poziomie 420,2 mln zł, które były o ponad 25 proc. wyższe niż w 2011 roku.
Aldi mający ok. 2 proc. udziału w rynku, działalność w Polsce rozpoczął w 2006 r. Obecnie Aldi ma w całej Polsce około 80 sklepów.

Na tle dyskontów nieźle poradziły sobie supermarkety należące do Grupy Muszkieterów (Intermarche, Bricomarche) - których przychody w 2012 roku wzrosły o prawie 11 proc., Grupy Polomarket - wzrost przychodów o 14 proc. oraz sieć Piotr i Paweł, a także Alma Market - w obu przypadkach wzrost o prawie 8 proc. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (4)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum