PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Rośnie wskaźnik efektywności sprzedaży w centrach handlowych

Autor: portalspozywczy.pl 22 czerwca 2010 14:48

Polska Rada Centrów Handlowych zaprezentowała indeks obrotów centrów handlowych - wskaźnik efektywności sprzedaży w centrach handlowych w Polsce. Według indeksu obrotów PRCH w kryzysowym roku 2009 sprzedaż w centrach handlowych spadła o 3 proc. w stosunku do rekordowego roku 2008. W pierwszych trzech miesiącach 2010 roku sprzedaż zaczęła rosnąć, przekraczając w marcu br. poziom sprzed dwóch lat.

Indeks Obrotów PRCH pozwala po raz pierwszy w Polsce publicznie pokazać, jakie są średnie obroty z metra kwadratowego powierzchni wynajmu w centrach, a co najważniejsze - uchwycić ich trend mierzony miesiąc do miesiąca i rok do roku. To istotne w branży handlowej, w której normą są wahania sezonowe.

Indeks obrotów w centrach handlowych jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem w Polsce i jednym z nielicznych w całej Europie. Wskazuje średnie obroty netto na metr kwadratowy powierzchni wynajmu. Projekt powstał z inicjatywy członków Polskiej Rady Centrów Handlowych i opiera się na raportowaniu przez zarządców danych o obrotach w zarządzanych przez nich centrach handlowych. Obecnie w inicjatywie uczestniczy 7 firm zarządczych, które reprezentują 75 centrów handlowych z całego kraju o łącznej powierzchni wynajmu blisko 750 tys. mkw.

Wnioski z indeksu obrotów za lata 2008-2009 i I kw. 2010

Z analizy średnich obrotów, generowanych przez centra handlowe w badanym okresie, wynika, że kryzys w roku 2009 nie był tak dotkliwy, jak mogło się wydawać. W ostatnich trzech kwartałach poprzedniego roku notowano spadki dynamiki obrotów w stosunku do 2008 roku. Przy średnim spadku 3 proc. w 2009 do bardzo udanego 2008 zakłada się, że były centra, gdzie spadki mogły być znacznie większe. Należy bowiem zwrócić uwagę, że w próbie 75 centów są obiekty handlowe o dość ustabilizowanej pozycji na swoich rynkach, większość, bo ponad 50 z ich mieści się w ośmiu największych aglomeracjach Polski.

Jest to proporcja niemal identyczna z całkowitym podziałem powierzchni centrów handlowych w kraju, jednak innych wyników można się spodziewać od centrów nowo otwieranych, w miastach gdzie konsumenci dopiero uczą się zwyczaju zakupów w galeriach handlowych. Centra handlowe to inwestycje długookresowe i takie przypadki muszą są analizowane niezależnie przez ekspertów ds. zarządzania, najmu i marketingu.

Ciekawostką ostatniego półrocza 2009 r. był październik - jedyny miesiąc z lepszym rezultatem w stosunku do roku poprzedniego. Co ważne, widać pozytywny trend w pierwszym kwartale roku 2010 co pozwala wyciągać wnioski, że największe problemy branża ma już za sobą. Potwierdzają to także dane makroekonomiczne GUS ogólnopolskiej sprzedaży detalicznej czy rosnący w tym roku barometr nastrojów konsumenckich GfK.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7704

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    2,49

  • Śr

    2,38

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.