Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Roszyk: Kryzys może doprowadzić do fali przejęć sieci handlowych

Sadzę, że odpowiedzią na nadchodzące trudniejsze czasy będzie częściowa migracja klientów w kierunku dyskontów kosztem hiperi supermarketów. Bezpieczeństwo mniejszych sieci handlowych zapewniać będzie ich konsolidacja z większymi podmiotami. To w naturalny sposób spowoduje ograniczenie segmentu hiper- i supermarketów do kilku największych sieci. Nadal będziemy też obserwowali stabilną sytuację segmentu convenience - uważa Jacek Roszyk, prezes Żabka Polska SA.
Reklama

O ile w ubiegłym roku polski handel detaliczny konsolidował się dość niemrawo, o tyle obecny kryzys może doprowadzić do fali upadłości i przejęć sieci handlowych. Najwięksi gracze przygotowują się już do akwizycji. Tylko czy będzie ich na nie stać?

Analitycy i przedstawiciele branży są podzieleni co do tego, jak kryzys wpłynie na tempo konsolidacji i tempo rozwoju polskiego handlu detalicznego i hurtowego. Powtarzają dwa podstawowe argumenty. Pierwsi uważają, że spowolnienie dotknie wszystkich na rynku, a że banki nie chcą dawać kredytów, więc nie będzie pieniędzy na kosztowne akwizycje. Według drugich dzięki kryzysowi integracja rynku przyspieszy, bo na rynku są podmioty, które prowadziły rozsądną politykę inwestycyjną i mają pieniądze na przejęcia.

Integracja na polską skalę

Polski rynek detaliczny jest nadal stosunkowo rozproszony, coraz bardziej postępuje jednak jego koncentracja mierzona udziałami wiodących firm. W 2006 roku łączne udziały 20 największych uczestników rynku wynosiły niespełna 30 proc.Według raportu PMR w 2008 roku wartość ta przekroczy 40 proc. - Jest to spowodowane nie tylko szybkim rozwojem liderów rynku, ale także serią większych i mniejszych przejęć, które miały miejsce w latach 2006-08 - wyjaśnia Marcin Szaleniec, analityk PMR.

W roku 2008 na polskim rynku detalicznym nie doszło do spektakularnych transakcji, takich jak w latach poprzednich, gdy z rynku wycofały się francuska sieć Geant i holenderski Ahold. Było jednak kilka istotnych akwizycji, które zmieniły układ sił na rynku.

Emperia Holding od połowy ubiegłego roku konsekwentnie skupuje małe, regionalne sieci sklepów spożywczych.
W ubiegłym roku przejęła kontrolny pakiet udziałów w ZKiP Lewiatan94 Holding, organizacji integrującej około 2 tys. sklepów PSH Lewiatan.

Umożliwiło to Emperii awans na czwartą pozycję wśród największych firm działających w handlu detalicznym żywnością.
Pierwsze trzy pozycje zajęły kolejno: Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD - właściciel Biedronki), Carrefour i Tesco. Emperia dokonała także kilku innych mniejszych akwizycji, przejmując m.in. Lewiatan Dolny Śląsk, Lewiatan Zachód, Lewiatan Orbita i Lewiatan Wielkopolska.

Reklama

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.