Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

SAS Institute: Jak zapobiegać oszustwom w handlu?

Oszustwa w punktach sprzedaży to coraz większy problem dla sieci handlowych. Rośnie skala nieuczciwych zachowań zarówno ze strony kupujących, jak i pracowników. Receptą może być stały monitoring, który będzie wykrywał anomalie i dostarczał informacji potrzebnych do przeciwdziałania tym zjawiskom.
Reklama

Według badania National Retail Security z 2020 r. obecnie poziom strat wynikających z oszustw i nadużyć w branży retail jest najwyższy w historii. Siedmiu na dziesięciu detalistów odnotowało wskaźnik strat (pieniędzy i/lub towarów) przekraczający 1 proc. zysku, a poniesione w ten sposób szkody wynoszą średnio już 1,62 proc. zysku. Nadużycia, a zwłaszcza oszustwa w punktach sprzedaży, mają w tym wyniku znaczący udział i stanowią poważne wyzwanie dla zespołów ds. zapobiegania stratom w handlu. Jednocześnie badania wskazują, że oszustwa w handlu detalicznym stają się coraz bardziej rozpowszechnione i wyrafinowane. Sprzedawcy nieustannie zgłaszają nowe rodzaje nadużyć obejmujące m.in. zwroty, oszustwa związane z kartami lojalnościowymi, nadpisywanie cen i nieuczciwe wykorzystywanie świadczeń pracowniczych. Ponadto oszuści tworzą rozległe sieci, obejmujące także kasjerów i kupujących, które z czasem ewoluują w zorganizowane grupy przestępcze.

Gwałtowna ewolucja typologii oszustw w punktach sprzedaży oraz ich coraz większa różnorodność, wyrafinowanie i skala sprawiają, że nadążanie za ponoszonymi w ten sposób stratami, nawet przez wyspecjalizowane zespoły, jest prawie niemożliwe — zwłaszcza, że oszustwa to tylko jeden z aspektów szerszego procesu zapobiegania stratom.

Badania sugerują jednak, że jest to problem, którego detaliści nie mogą ignorować. W przypadku firmy o przychodach w wysokości 2 miliardów euro i wskaźniku strat na poziomie 1,62 proc. zysku, wartość realnie utraconych pieniędzy to około 32,4 mln euro rocznie. Korzystając z inteligentnego wykrywania oszustw i technik prewencyjnych można istotnie zmniejszyć ten wskaźnik.

Najczęstsze kategorie oszustw w punktach sprzedaży

Oszustwa dotyczące zwrotów. Techniki bywają różne, ale podstawową ideą jest odwrócenie procesu zwrotu niechcianego lub uszkodzonego produktu i przekierowanie zwrotu pieniędzy do kieszeni oszusta. Cały czas pojawiają się też kolejne luki w zabezpieczeniach, a oszuści nieustannie znajdują nowe sposoby ich wykorzystania, wykorzystując na przykład karty podarunkowe i kasy samoobsługowe.

Programy rabatowe, zniżki i benefity dla pracowników. Nieuczciwi pracownicy przekazują dostęp do swoich zniżek, pozwalając dziesiątkom, a nawet setkom osób płacić niższe ceny. Na większą skalę grupy przestępcze zajmujące się oszustwami mogą przygotowywać lub nawet zmuszać pracowników do nadużywania ich świadczeń.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.