Scenariusze dla handlu zależą od skali obostrzeń

Autor: MW, dlahandlu.pl 16 października 2020 21:19

Scenariusze dla handlu zależą od skali obostrzeń Możliwe scenariusze dla handlu zależą od wprowadzanych obostrzeń , fot. Shutterstock

- Mając doświadczenia z wiosny br., konsumenci mają świadomość, że handel detaliczny błyskawicznie dostosowuje się do warunków zewnętrznych i zapewnia łańcuch dostaw. Jako kupujący, nie powinniśmy więc martwić się o dostępność jakichkolwiek produktów, w tym pieczywa, papieru toaletowego czy produktów antybakteryjnych - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Magdalena Piwkowska, Trend&Content Development Associate w Nielsen Connect.

Czego możemy się spodziewać w najbliższych dniach, tygodniach? Czy Polacy znów tłumnie ruszą na zakupy?

Magdalena Piwkowska: Obserwując rosnącą liczbę potwierdzonych przypadków COVID-19 każdy zastanawia się co to oznacza dla niego, rodziny, pracy i finansów. Czy zastanawia się co to oznacza, dla jego sposobu robienia zakupów? Wydaje się, że mając doświadczenia z wiosny 2020, kupujący ma świadomość, że handel detaliczny błyskawicznie dostosowuje się do warunków zewnętrznych i zapewnia łańcuch dostaw. Jako kupujący, nie powinniśmy więc martwić się o dostępność jakichkolwiek produktów, w tym pieczywa, papieru toaletowego czy produktów  antybakteryjnych, które już są w portfolio wielu marek.

Niemniej, na pewno znajdzie się grupa, która woli kupić na zapas. Szczególnie w takich momentach jak ewentualne ogłoszenie izolacji społecznej, które wywołuje dużo emocji i działania w afekcie, także zakupowe. Nie przeceniałabym jednak wielkości tej grupy.

Jakie są możliwe scenariusze dla handlu detalicznego FMCG?

Możliwe scenariusze zależą przede wszystkim od ewentualnie wprowadzanych obostrzeń związanych z izolacją społeczną. Jeśli ponownie zamknięte zostaną przedszkola, szkoły i konieczne będzie ograniczenie kontaktów z innymi, czeka nas pewnie także powrót do wypróbowanych już scenariuszy w handlu, takich jak wydłużone godziny pracy sklepów (ogłosiły to już Biedronka, Lidl i Auchan - przyp. red.) czy ograniczenia  w liczbie kupujących w placówkach (limity dotyczące osób w sklepach w strefach czerwonych zostaną uzależnione od powierzchni: dla sklepów o powierzchni do 100 m kw. - 5 osób na kasę, dla sklepów powyżej 100 m kw. - 1 osoba na 15 mkw. - przyp.red), a także zwrócenie się części kupujących do sklepów e-commerce.

W tym scenariuszu ekonomia wokół przebywania w domu wzmacnia sprzedaż zakupów spożywczych, w tym produktów do gotowania czy chemii domowej (choć przenosi je do innych kanałów), natomiast osłabia zakupy kosmetyczne, co może być szczególnie trudne właśnie dla tej branży i kategorii takich jak zapachy czy makijaż.

Jeśli jednak mimo rosnącej liczby zakażonych, wciąż będziemy mieli możliwość swobodnego przemieszczania się i chodzenia do sklepów, kupujący powinni pozostać w obecnym trybie, czyli wciąż robić zakupy regularne. Nasze badanie na temat zachowań kupujących w czasie pandemii “Shopping Shifts to a New Normal” z lipca nie wskazuje, aby misja dużych zakupów na zapas znacząco wzrosła. Wciąż najczęściej wskazywaną misją zakupową są zakupy uzupełniające na najbliższe 2-3 dni.

 Czy e-sklepy po raz kolejny przeżyją oblężenie?

Poprzednia intensyfikacja zakupów spożywczo-kosmetycznych online była ściśle powiązana z odgórnym ograniczeniem wychodzenia z domu oraz atmosferą niepewności i strachu, która towarzyszyła wszystkim na początku.

Doświadczenia z pierwszego kwartału pokazują, że w warunkach “lock downu” zwróciliśmy się intensywniej w stronę zakupów e-commerce. Kupujący zapytani w maju w badaniu “Shopper shifts to a New Normal” o powody zakupów online wymieniali, obok cyklicznie pojawiających się motywów takich jak wygoda czy atrakcyjne ceny, m.in. chęć ograniczenia bliskiego kontaktu z innymi osobami, czy ogólne poczucie większego bezpieczeństwa podczas e-zakupów. W warunkach poczucia zagrożenia, te powody mogą zintensyfikować e-zakupy w nadchodzących miesiącach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7628

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    8,49

  • Śr

    7,43

  • Min

    6,24

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.