Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Sieć SPAR mniejsza o 19 sklepów. Winne progi lojalnościowe?

Od października 2021 SPAR w Polsce stracił 19 sklepów. Wówczas do sieci należało 227 placówek. Obecnie ich liczba spadła do 208, pomimo, że w ciągu ostatnich 9 miesięcy sieć uruchamiała nowe sklepy, m.in. na stacjach Avia. Biorąc pod uwagę, że nowych otwarć było 13, można zakładać, że współpracę zakończono z ok. 30 dotychczasowymi partnerami. Firma nie komentuje spadku liczby sklepów, ani pojawiających się informacji, że zamyka jeden z trzech magazynów - w Gnatowicach.
Reklama

Firma opublikowała wyniki za ostatnie półrocze, kończące się 31 marca 2022. SPAR Polska odnotował w tym czasie obrót w wysokości 1.265,8 mld ZAR, co w przeliczeniu na PLN oznacza wzrost o 6,5 proc. Jednak oddział nadal wykazuje stratę operacyjną w wysokości 165,9 mln ZAR, a Polska jest jedynym oddziałem Grupy, który notuje stratę.

Dalsze strategiczne zamykanie wybranych sklepów przynoszących straty w tym okresie wpłynęło na wzrost sprzedaży. Lojalność niezależnych detalistów na południu kraju wzroła nieznacznie do 31 proc. na koniec marca 2022 r. Trwają dalsze prace nad poprawą tego poziomu (do zakładanych 40 proc. - red).

Najbliższe sześć miesięcy będzie kluczowe dla polskiego biznesu. W tym czasie firma skoncentruje się na poprawie lojalności obecnych detalistów i rozwoju współpracy z nowymi franczyzobiorcami. Współpraca z siecią paliwową Avia, dzięki której rośnie sieć sklepów convenience SPAR, rozwija się korzystnie - wskazano w raporcie.

W 2021 sieć miała 227 sklepów, rok wcześniej 215, a w 2019 - 153.  Dopiero w 2022 roku ich liczba spadła o 19 placówek. Firma zapowiadała, że będzie otwierać 40-50 sklepów rocznie, by mieć na polskim rynku sieć 400 sklepów. Póki co jednak liczba sklepów spada a nie rośnie.

Nasz kraj odpowiada 1.9 % obrotów Grupy. W 2021 roku obroty SPAR w Polsce ukształtowały się na poziomie 2 363.8 mld ZAR, czyli ok. 638,2 mln zł (2 133.4 mld ZAR w 2020 r.)

W raporcie z 30 września 2021 napisano: SPAR Polska „poczynił znaczne postępy” odnotowując wzrost obrotów o 16,2%, jednak poziom lojalności detalistów na południu kraju nie spełnił oczekiwań. W "planie akcji" na polskim rynku znalazły się m.in. zapisy o "rozwiązaniu problemu lojalności", usprawnieniu logistyki, aktywnym poszukiwaniu nowych detalistów, otwarciu 30 proc. więcej sklepów w 2022 r., ofercie typy food to go czy nowych konceptach sklepowych jak TOPS czy mini. Jeden z takich sklepów został w ostatnim czasie otwarty w Robakowie w województwie wielkopolskim. Sklep ma 119 mkw. sali sprzedaży.

SPAR dąży do uzyskania 40% lojalności zakupowej sprzedawców, działających pod jej szyldem, dlatego kończy umowy z dotychczasowymi sprzedawcami i zastępuje je nowymi umowami, które zawierają minimalne progi lojalnościowe i większe nagrody za lojalność. Wszyscy nowi sprzedawcy muszą podpisać nowe umowy, o ile chcą współpracować z siecią. - Biznes w Polsce jest w trakcie negocjacji nowych kontraktów z grupą detalistów SPAR. Kilku detalistów już zobowiązało się do przestrzegania nowych warunków i proces ten będzie ukończony do czerwca 2022 r. - tłumaczy sieć.

Spółka SPAR w Polsce z pożyczką od SPAR Handel AG

Rachunek zysków i strat polskiej spółki Spar za okres 1 stycznia 2020 - 30 września 2021 r. wykazał stratę netto w wysokości 65.019.523, 35 zł. W październiku spółka otrzymała dodatkowe finansowanie - pożyczkę od SPAR Handels AG w wysokości 5 mln EUR, która wraz kredytem w rachunku bieżącym oraz pożyczką długoterminową od New Polish Investements wykorzystywana jest do bieżącego finansowania działalności spółki.

Wartość przychodów ze sprzedaży towarów i materiałów w okresie 21 miesięcy 2020/2021 osiągnęła 159 800 419,04 zł, co stanowi 85% ogółu przychodów netto ze sprzedaży. Pozostała część przychodów
w wysokości 28 540 336,89 zł (15%) została wygenerowana z tytułu sprzedaży usług, w tym usług marketingowych. 

Wskaźniki rentowności sprzedaży i majątku dla spółki kształtują się na ujemnym poziomie, co jest efektem poniesionej straty netto z prowadzonej działalności.

Do momentu uzyskania pełnej rentowności przez spółkę, właściciel (bezpośrednio lub/i pośrednio poprzez spółki z grupy kapitałowej SPAR Group Ltd.) będzie wspierał finansowo działalność SPAR - wyjaśnia firma.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (16)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum