Sieci powinny brać pod uwagę więcej czynników określających potencjał miasta

Autor: www.dlahandlu.pl 17 lutego 2012 09:03

Sieci powinny brać pod uwagę więcej czynników określających potencjał miasta

Pod koniec grudnia 2011 roku, w Polsce funkcjonowało 368 centrów handlowych, z czego 344 miało tradycyjny format. Szacuje się, że tradycyjne centra handlowe, posiadające powierzchnię ok. 8,1 mln mkw., stanowiły 93 proc. nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce. Parki handlowe to 6 proc. całkowitej podaży i około 540 000 mkw., natomiast całkowita podaż centrów wyprzedażowych (ang. outlet) w Polsce wynosi około 121 300 mkw. (1 proc.) - podają eksperci PRCH Retail Research Forum.

Z analizy wynika, że w Polsce, w II połowie 2011r, średni indeks nowoczesnej pow. handlowej wzrósł z 219 mkw. do 229 mkw. na 1 000 mieszkańców. Dla porównania średnia europejska wyniosła ok. 240 mkw. na 1000 mieszkańców. Polska zachowuje zatem dalszy pozytywny trend w rozwoju. Analizując potencjał inwestycyjny eksperci rekomendowali inwestorom i sieciom handlowym branie pod uwagę więcej czynników określających potencjał miasta/ regionu. Dopiero szczegółowe analizy mikroekonomiczne oraz badania rynku i marketingowe, łącznie z przedmiotowym wskaźnikiem, stanowią fundament do decyzji inwestorskich.

Autorzy zwracają w raporcie uwagę na pozytywny trend i rosnące zainteresowanie międzynarodowych sieci rozwojem w Polsce. Tylko w 2011 roku zadebiutowało ponad 30 zagranicznych marek. Najwięcej z nich należało do branży mody (36 proc.), artykułów dziecięcych (17 proc.) oraz obuwia (12 proc.). Do polskich centrów handlowych weszły także międzynarodowe sieci kawiarni oraz cukierni poszerzając tym samym dostępną ofertę handlowo-usługową.

Specjaliści podkreślają, że jednym z najprecyzyjniejszych sposobów określenia bieżącego stanu rynku, czytelnie obrazującym dynamikę pomiędzy podażą i popytem na powierzchnię handlową w centrach, jest wskaźnik pustostanów. Objęto badaniem 208 centrów handlowych zlokalizowanych w 15 największych miastach i aglomeracjach Polski, o pow. 6,2 mln mkw. powierzchni najmu, czyli około 70 proc. całkowitego wolumenu powierzchni handlowej w Polsce. Przeważająca większość z badanych rynków charakteryzowała się niskim poziomem pustostanów. Najwyższy z odnotowanych wskaźników wyniósł 5 proc. Porównując wyniki do pierwszej połowy 2011 roku można zauważyć, że liczba pustostanów nieznacznie wzrosła. Świadczy to głównie o tym, iż zarządcy stale prowadzą prace nad dopasowaniem oferty centrum do potrzeb klientów, o wydłużeniu procesu rekomercjalizacji/komercjalizacji i rozmów pomiędzy najemcami a wynajmującymi.

Raport został opracowanych przez specjalistów z firm: PRCH, Cushman&Wakefield, DTZ, Jones Lang LaSalle, GfK Polonia, CBRE, Colliers International dostarcza ważnych danych o sytuacji na rynku centrów handlowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6877
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.