Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Sieci sprzedają aktywa, by pozyskać środki na inwestycje w e-commerce

Europejscy detaliści są pod presją, jak sfinansować inwestycje w e-commerce. Jedną z form może być sprzedaż aktywów – oceniają analitycy Scope Ratings.
Reklama
  • W ostatnim czasie kilka dużych firm sektora detalicznego zdecydowało się sprzedać część aktywów, by pozyskać środki na wzmocnienie swoich finansów.
  • Sieci detaliczne zmagają się z silna konkurencją ze strony dyskontów i e-commerce, co zmusza je do inwestycji w sektor technologii.
  • Marże firm detalicznych są zbyt małe aby pozyskać środki na inwestycje, zaś emisja długu może narazić je na obniżenie ratingu. 

Detaliści skupiają się na podstawowej działalności

Jak przypominają analitycy, w ostatnim czasie kilka dużych firm sektora detalicznego (m.in. Tesco, Carrefour, Metro AG), zdecydowało się sprzedać część aktywów. Firmy te zazwyczaj jako powód zbycia podają potrzebę zwiększenia inwestycji w podstawowe obszary działalności i wzmocnienia swoich finansów.

Według Scope Ratings, europejscy detaliści zmienili pogląd na to, co stanowi podstawową działalność i traktują ją w bardziej wąskim zakresie. Powodem tego były: konkurencja ze strony e-commerce i dyskontów, zmieniające się nawyki konsumenckie, a także wywołane przez COVID-19 blokady, ograniczenia podróży i zalecenie bezpieczeństwa społecznego.

- Rosnąca skłonność europejskich konsumentów do robienia zakupów online i rosnąca penetracja handlu elektronicznego w większej liczbie segmentów detalicznych była widoczna już przed pandemią - mówi Adrien Guerin, analityk w Scope. - Kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa przyspieszył te dwa trendy, zmuszając sprzedawców detalicznych do modyfikacji swojej działalności i zwiększenia nakładów kapitałowych – zwłaszcza w technologii i logistyce. Jednocześnie musza oni starać się chronić swoje udziały w rynku w obliczu konkurencji dyskontów i sprzedawców e-commerce, w szczególności Amazonem  dodaje.

Marże ledwo pokrywają bieżące inwestycje

Jak tłumaczy, niskie marże zysku w branży retail sprawiają, że trudno jest polegać wyłącznie na wewnętrznych zasobach w zakresie nakładów inwestycyjnych. Na podstawie danych z ostatnich pięciu lat (mediana dla 20 europejskich detalistów), miejsce na wewnętrzne finansowanie jakiegokolwiek wzrostu nakładów inwestycyjnych wydaje się ograniczone. Operacyjne przepływy pieniężne detalistów (4% całkowitych przychodów) ledwo pokrywają istniejące wydatki inwestycyjne (3% przychodów), co utrudnia spłatę istniejącego zadłużenia – finansowego lub leasingowego – lub utrzymanie pozycji gotówkowej.

- Detaliści będą prawdopodobnie musieli zwiększyć lub przynajmniej utrzymać obecny poziom nakładów inwestycyjnych, aby zachować konkurencyjność w świecie po Covid, w którym handel elektroniczny zyskuje coraz bardziej na znaczeniu - mówi analityk.

Przykładem jest Tesco, które planuje co najmniej 25 miejskich centrów logistycznych, aby ułatwić dostawy artykułów spożywczych online. Z kolei francuski dostawca sprzętu elektronicznego Fnac Darty SA inwestuje w obniżenie kosztów jednostkowych centrum logistycznego o ponad 20%. Brytyjska firma Kingfisher zajmująca się sprzedażą artykułów gospodarstwa domowego rozszerza swoją obecność w Internecie w Polsce, jednocześnie eksplorując nowe modele rynków internetowych.

Sieci szukają nowych sposobów finansowania

W nowych, trudnych warunkach kierownictwo sieci handlu detalicznego musi wypracować sposób sfinansowania takich inwestycji.

- Spodziewamy się, że w nadchodzących latach rentowność pozostanie pod presją, biorąc pod uwagę intensywność konkurencji ze strony sieci dyskontowych i e-commerce, z jaką zmaga się wielu tradycyjnych sprzedawców detalicznych. Do tego dochodzą koszty transformacji technologicznego - mówi Adrien Guerin.

- Detaliści będą nadal emitować dług w celu refinansowania istniejących linii kredytowych lub utrzymania odpowiedniego poziomu płynności, ale kluczową kwestią staje się, jak finansować wydatki kapitałowe bez zbytniego polegania na długu zewnętrznym, który może narazić ratingi kredytowe na ryzyko. Stąd ważną rolę odgrywa sprzedaż aktywów w celu pozyskania gotówki – dodaje.

Scope Ratings zwraca także uwagę, że badanie przeprowadzone przez firmę konsultingową EY na temat strategii detalistów wykazało, że „trzy czwarte europejskich firm wykorzystało środki pozyskane z ostatniego zbycia na inwestycje w technologię —przed inwestycjami w nowe produkty, rynki lub regiony”.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.