Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Socjologowie: Strefa komercyjna przejmuje znaki i symbole kulturowo-religijne

Żyjąc w kulturze konsumpcyjnej tracimy kontakt z religijnym wymiarem Świąt Bożego Narodzenia - oceniają naukowcy z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zamiast nich świętujemy Gwiazdkę - czasem w barze lub klubie, który zaprasza na pasterkę z didżejem.
Reklama

"Nie powinniśmy się dziwić, że sfera komercyjna stara się dokonać ekspansji w każdym kierunku. Skomercjalizowane są komunie, chrzty, śluby, dlaczego nie miałyby takie być Święta Bożego Narodzenia? Sfera komercyjna przejmuje pewne znaki czy hasła, które wcześniej miały niewątpliwe konotacje kulturowo-religijne. Jeżeli wyjdziemy na ulicę, znajdziemy plakaty klubów i dyskotek, zapraszających na pasterkę w klubie, pasterkę z didżejem. Z jednej strony mamy pojęcie pasterki związane z doświadczeniami naszych ojców i dziadków, z drugiej - znaczenie słowa jest w tym przypadku zupełnie odseparowane od tego, czym naprawdę jest pasterka" - powiedział PAP dr Łukasz Jach z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Śląskiego.

Jego zdaniem, współcześnie świadomość wielu osób na temat religijnego znaczenia określonych świątecznych rytuałów jest często powierzchowna. Świadczy o tym m.in. niechęć do wyrzeczeń w okresie poprzedzającym święta.

"Do Wielkanocy czy Bożego Narodzenia przygotowuje wcześniejszy okres - Wielki Post lub Adwent, zakładające umartwienia, w święta można +popuścić pasa+. Pytanie, na ile to dziś funkcjonuje. Chcemy przeżywać święta, czyli to, co jest przyjemne, ale nie zgadzamy się na to, co jest kulturowo związane z tym świętem, czyli na pewną niedogodność, którą należy przeżyć wcześniej, żeby zasłużyć na święta" - dodał dr Jach.

Naukowiec zwrócił też uwagę, że również w sferze nazewnictwa można zaobserwować oderwanie od religijnych korzeni Świąt Bożego Narodzenia. Stąd "Gwiazdka" czy życzenia "szczęśliwych zimowych wakacji".

"Polska jest póki co dość homogeniczna, jeśli chodzi o tradycję chrześcijańską czy katolicką. Jeśli jednak pomyślimy, że zbliżamy się kulturowo do Stanów Zjednoczonych czy krajów Europy Zachodniej, to tam mamy do czynienia z wielokulturowością. Pojawia się pytanie, jak świętować w sposób, który jest czytelny dla wszystkich. () Odejście od pogłębionego znaczenia święta wywołuje pewien dyskomfort. Kiedy mamy świętować Boże Narodzenie, a Bóg jest tylko jakimś wyrazem, etykietką, niejako rozbrajamy nazwy po to, żeby się z nimi dobrze czuć. Stąd Gwiazdka albo święta zimowe. Świętując w taki sposób nie czujemy dysonansu, że nie jesteśmy związani uczuciowo duchowo z instytucjonalną religią, ale chcielibyśmy sobie poświętować" - tłumaczył psychologiczne mechanizmy tych zmian dr Jach.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.