Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Sodexo: Kolejny rok przyniesie wzmacnianie strategii omnichannel w polskim handlu

W wyniku zakazu handlu w niedziele rynek w dużym stopniu przyzwyczaił klienta do korzystania z wielu kanałów sprzedaży – mówi Karolina Karolczak, Partnership & Procurement Director w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, w rozmowie z dlahandlu.pl. Jak ocenia, w 2020 roku sprzedaż e-commerce będzie nadal rosnąć, nie oznacza to jednak istotnego wzrostu e-grocery. Sieci spożywcze będą testować nowe rozwiązania, co obserwujemy już dzisiaj m.in. sklepy samoobsługowe, usługi click&collect czy pocztowo-kurierskie.
Reklama

Zdaniem Karoliny Karolczak, zakaz handlu w niedziele zmienił zasady gry na rynku. - Ciężko mówić wprost o przegranych i zwycięzcach, ale z pewnością małe, niezależne sklepy najmocniej ucierpiały w wyniku nowych regulacji, choć w tym roku ten trend wyhamował. Więksi gracze, dzięki skali na jaką działają, kampaniom reklamowym, szybkości reakcji na zmiany, w dużym stopniu poradzili sobie z zakazem. Udało im się nieco zmienić nawyki zakupowe klientów, m.in. część z nich zachęcić do korzystania z kanału online czy do realizowania większych zakupów w inne dni tygodnia. Jednak wzrost sprzedaży LfL sieci spożywczych jest niższy niż mógłby być bez istniejącego zakazu handlu w niedziele. Nowe zasady gry dodatkowo sprzyjają konsolidacji rynku. Dużemu jest łatwiej – mówi.

Jak dodaje, silnym efektem zakazu handlu w niedziele jest przekierowanie klienta do nowych kanałów sprzedaży, sklepów internetowych, aplikacji mobilnych i zachęcanie go w ten sposób do płynnego przechodzenia z kanału online do offline. - W Sodexo widzimy równie silne zainteresowanie naszych klientów kanałem e-commerce jak i sklepami stacjonarnymi. Analizy dokonywanych przez nich transakcji pokazują coraz większy trend realizacji zakupów w sposób omnichannel – ocenia Karolina Karolczak.

- Dziś ponad połowa Polaków jest omnichannelowa, w kolejnych latach ta liczba będzie istotnie rosnąć. Konsument nadal więc dokonuje zakupów w niedziele, ale zmienia przyzwyczajenia i korzysta z innych kanałów sprzedaży, a w  efekcie z płatności mobilnych – dodaje Dyrektor ds. zakupów i współpracy z partnerami w Sodexo.

Zwraca ona uwagę, że zakaz handlu dodatkowo wzmocnił e-commerce, którego wartość w Polsce szacuje się nawet na około 45 mld PLN (według PwC). Jednak udział zakupów spożywczych w sprzedaży online nie przekracza 1 proc. Korzystając z e-commerce, klienci coraz częściej kupują sprzęt, odzież czy buty.

- Artykuły spożywcze są kupowane przede wszystkim w sklepach stacjonarnych i ta sytuacja nie zmieni się szybko, dopóki zasady reklamacji i łańcuch dostaw nie zostaną zmienione w tym segmencie rynku.  Tylko około 10% łącznej sprzedaży omnichannel stanowi handel artykułami spożywczymi w sieciach handlowych (raport E&Y, maj 2019), czyli jest to najniższy udział w całym handlu sieciowym w Polsce. Obroty w e-handlu artykułami spożywczymi generują przede wszystkim mieszkańcy dużych miast. W Europie próby przekierowania zakupów spożywczych do świata online nie są na razie znaczące, według danych europejskich spośród wszystkich e-klientów w Uniii Europejskiej, tylko 24% dokonuje zakupów w segmencie e-grocery - wymienia. 

Największe sieci sklepów spożywczych, dyskonty, nie mają sklepów online lub stopniowo wchodzą w ten kanał, często zaczynając jednak od innych produktów niż spożywcze np. chemia. Część graczy oferuje usługę click&collect co pozwala na zrobienie zakupów żywności w niedziele wolne od handlu oraz odbiór ich w sklepie w ciągu tygodnia. Według wielu analiz rynkowych liczba e- zakupów żywności rośnie, ale ich dynamika jest znacznie mniejsza w porównaniu do całego e-commerce. Jest to jednak rynek o ogromnym potencjale.

- W Sodexo w odpowiedzi na rosnący udział e-commerce uruchomiliśmy aplikację dla Ciebie, przez którą można realizować bony, vouchery, dokonywać płatności. Do niedawna mieliśmy tylko papierowe wersje bonów i voucherów – mówi Karolina Karolczak.

Jej zdaniem, rynek w dużym stopniu w wyniku zakazu handlu w niedziele, przyzwyczaił klienta do korzystania z wielu kanałów sprzedaży i nadal sieci handlowe będą edukować klienta w tym zakresie. - W Sodexo razem z naszymi partnerami biznesowymi edukujemy konsumentów i staramy się im zapewnić ciekawe doświadczenia również online. Widzimy, szczególnie w większych miastach coraz większe zainteresowanie kartami płatniczymi, zamiast bonów – ocenia dyrektor Sodexo.

- Sprzedaż e-commerce będzie więc nadal rosnąć, nie oznacza to jednak istotnego wzrostu e-grocery. Sieci spożywcze będą testować nowe rozwiązania, co obserwujemy już dzisiaj m.in. sklepy samoobsługowe, usługi click&collect czy pocztowo-kurierskie. Strategicznym celem będzie więc wzmacnianie strategii omnichannel w polskim handlu - podsumowuje.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.