Sprzedaż Biedronki w Polsce wzrosła o 15 proc. osiągając wartość blisko 30 mld zł

W Portugalii sieć Pingo Doce zanotowała wzrost sprzedaży o 3,9 proc. (blisko 3,2 mld euro). Dzięki dalszemu wzmocnieniu konkurencyjności cenowej i promocjom konsumenckim udziały firmy w rynku znacznie wzrosły.
W Polsce skumulowana sprzedaż żywności do listopada 2013 wzrosła o 2,5 proc., co oznacza spowolnienie w porównaniu z 2012 rokiem, kiedy to sprzedaż wzrosła o 4,4 proc. Słabsze tempo wzrostu to skutek spowolnienia gospodarczego, a także dużo niższego wzrostu konsumpcji prywatnej. Częściowo to również efekt nasilionych działań konkurencji w ciągu roku - rynek charakteryzowała w minionym roku intensywna działalność promocyjna, a komunikacja cenowa zdominowała strategie handlowe wszystkich detalistów spożywczych.
Biedronka osiągnęła 15-proc. wzrost sprzedaży, osiągając przychody w wysokości 7,7 mld euro, czyli ok. 30 mld zł. Skuteczne wdrożenie programu rozwoju spowodowało otwarcie 280 sklepów (268 przyłączeń - sieć zamknęła 12 sklepów). Wzrost sprzedaży LfL to 4,2 proc.
Wzrost LfL został osiągnięty pomimo znacznie niższej inflacji koszyka (o 0,6 proc. w porównaniu z 3 proc. 2012). Wzrosła zarówno średnia wartość koszyka (o 2,1 proc.), jak i liczba wizyt w sklepach (2,0 proc.).
Jeronimo Martins wierzy, że inwestycje Biedronki w ceny pozwolą zachować jej pozycję lidera. Choć w krótkoterminowej perspektywie te działania zaowocują niższymi marżami, w szerszej perspektywnie będą kluczowym czynnikiem pozwalającym na utrzymanie pozycji lidera.
Nowe firmy Jeronimo Martins, ARA w Kolumbii i Hebe w Polsce, rozwijają się zgodnie z oczekiwaniami. Sieć drogerii Hebe otworzyła 36 sklepów w 2013 roku. Łączna sprzedaż obu firm to 80 mln euro (większość tej kwoty to przychody Hebe - sieć ma w Polsce 100 sklepów, ARA w Kolumbii - 36).