Sprzedaż detaliczna wzrosła o 8,0 proc. rdr. Udział e-zakupów w rynku to 10,2 proc.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w grudniu rdr o 9,6 proc. i wzrost mdm o 16,7 proc.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 16,6 proc. rdr.
Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w grudniu i listopadzie 2021 r.:
grudzień | grudzień | listopad | listopad | |
rdr | mdm | rdr | mdm | |
ogółem | 8,0 | 14,9 | 12,1 | -1,0 |
pojazdy mechaniczne | -8,5 | 4,0 | -4,9 | -0,5 |
paliwa | 3,2 | -1,0 | 6,5 | -10,4 |
żywność, napoje, wyroby tytoniowe | 0,9 | 23,4 | 2,9 | -5,7 |
pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach | - | - | - | - |
leki, kosmetyki | 18,8 | 17,0 | 18,2 | 5,3 |
odzież, obuwie | 31,1 | 16,3 | 55,8 | 4,6 |
meble, AGD, RTV | 1,5 | 14,1 | 10,3 | 7,5 |
prasa, książki | 7,2 | 42,1 | 12,5 | 4,1 |
pozostałe | 20,3 | 8,6 | 23,8 | -1,9 |
Wg najnowszych danych GUS w grudniu 2021 r. w porównaniu z listopadem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 3,2%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej wyniósł 10,2% względem 11,4% na koniec listopada.
Sebastian Błaszkiewicz – dyrektor sprzedaży w Unity Group mówi: - InPost 2022 r. rozpoczął informacją, że w sieci sklepów Żabka postawi maszyny typu InDoor, a na tym nie koniec – przez następne pięć lat spółka będzie obsługiwać także dostawy zakupów z platformy ogłoszeniowej OLX. O rynek automatów paczkowych zawalczyć chcą również Allegro, które do końca 2022 r. zamierza postawić ich co najmniej 3 tys., do gry weszły też ALiExpress, Orlen czy Poczta Polska. Jak wiadomo, większa konkurencja to teoretycznie większa dostępność tej usługi i niższe ceny dla konsumentów, ale na efekty tej walki trzeba będzie jeszcze poczekać.
Na plus działają również nowe usługi i technologie ułatwiające ścieżkę konsumenta. Jak wynika z zeszłorocznych badań Klarny większość kupujących w Polsce (77%) zna już tę formę płatności, a 69% twierdzi że miałoby większe zaufanie do sprzedawców, gdyby ci oferowali opcję „Kup teraz, zapłać później".
Jednak czynnikiem in minus dla e-zakupów mógł być problem z dostępnością towarów – w takich sytuacjach konsumenci szukają zamienników albo innych miejsc, w których dany produkt można kupić – tym zachowaniom zakupowym oczywiście sprzyja e-commerce, bo sprawdzenie dostępności towarów w internecie jest dużo prostsze. Drugim niekorzystnym czynnikiem są od kilku miesięcy rosnące ceny – w obliczu podwyżek wydajemy przypuszczalnie tyle samo, ale siłą rzeczy kupujemy mniej, a to będzie przekładać się na dane GUS dot. e-handlu w najbliższym roku.
Katarzyna Iwanich - prezes zarządu Insightland z grupy Hexe Capital dodaje: Styczeń z pewnością będzie miesiącem lekkiego wahnięcia wartości sprzedaży detalicznej w dół, choć nie będą to duże spadki. Początek roku to zawsze czas wyprzedaży i wielu Polaków właśnie wtedy robi największe zakupy. Tu online ma szansę na większy niż w grudniu udział. Całościowo w 2022 udział e-handlu sprzedaży detalicznej będzie sukcesywnie rósł. Miesiąc do miesiąca możemy widzieć lekkie różnice w górę i w dół, ale na koniec roku na pewno online zanotuje wzrost względem roku ubiegłego.
