Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Sprzedaż w małych sklepach: mniej napojów i batonów, więcej mąki

Jak wynika z danych CMR, w październiku 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 18 proc. niższa niż rok wcześniej, a ich obroty spadły o 1,8%. W porównaniu z wrześniem liczba klientów obniżyła się o 10%, natomiast wartość sprzedaży o 1,6%.
Reklama

W 2019 r. październik był wyjątkowo ciepły i słoneczny, dlatego w ujęciu rdr w tym roku w odnotowano spadki sprzedaży napojów (wydatki na wodę spadły o 16%), piwa (liczba sprzedanych opakowań piwa była o 10% mniejsza niż przed rokiem) czy lodów.
W październiku klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem sięgali produkty suche i o dłuższym terminie przydatności, ale wzrosty ich sprzedaży nie były już tak imponujące jak marcu i kwietniu 2020 r., czyli na początku epidemii. W październiku 2020 r. wartość sprzedaży mąki w sklepach małoformatowych była o 23% wyższa niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej, wydatki na mrożone dania gotowe zwiększyły się o 10%, natomiast makron, ryż czy olej odnotowały już tylko kilkuprocentowe wzrosty.
Jak wynika z danych CMR, w drugiej fali klienci na zakupy na zapas chętniej chodzą do większych placówek, dla których wprowadzone w październiku limity klientów nie są aż tak uciążliwe jak te, które obowiązywały w pierwszej fali pandemii. W efekcie w supermarketach 301-2500 m2 w październiku wartość sprzedaży oleju była o prawie 30% wyższa niż przed rokiem, natomiast wydatki na makaron czy papier toaletowy zwiększyły się o kilkanaście procent.
Nauka zdalna przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie napoje w małych opakowaniach, słodycze impulsowe i inne drobne przekąski. W październiku 2020 klienci sklepów małoformatowych wydali na batony czekoladowe o 12% mniej niż przed rokiem, a wartość sprzedaży musów owocowych była o 13% niższa niż w październiku 2020 r. i o 18% niższa niż we wrześniu 2020 r., kiedy jeszcze wszyscy uczniowie chodzili do szkoły.
Tradycyjnie końcówka października to czas kiedy na paragonach wyraźnie widać zbliżający się dzień Wszystkich Świętych. W tym roku święto to miało inny niż zwykle charakter, co znalazło odzwierciedlenie w zakupach. W październiku 2020 r. wartość sprzedaży zniczy w sklepach małoformatowych była o prawie 30% niższa niż przed rokiem. W ostatnim tygodniu października mniej niż przed rokiem sprzedało się również produktów, kupowanych z myślą o spotkaniach w rodzinnym gronie, takich jak dodatki do ciast i margaryny, warzywa w puszkach czy wódki w dużych opakowaniach.
W październiku 2020 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 18,42 zł, czyli aż o 20% więcej niż rok wcześniej. W dużej mierze przyczynił się do tego wzrost cen, ale duże znaczenie miała też zmiana zwyczajów zakupowych związana z epidemią koronawirusa – zakupy są obecnie rzadsze, ale większe niż kiedyś. Jak wynika z danych CMR, w październiku 2020 r. średnia liczba opakowań w koszyku była o 10% wyższa niż przed rokiem.

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.