Sprzedaż w sklepach małoformatowych rośnie. Klienci szukają produktów convenience

Jak podaje Polska Izba Handlu za CMR, w sierpniu 2018 r., całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 0,7 proc. wyższa niż w lipcu 2018 r. i o 5 proc. wyższa niż w sierpniu 2017 r.
Do wzrostu obrotów przyczyniły się w dużej mierze upały, jakie panowały w sierpniu w całej Polsce. W omawianym okresie liczba paragonów, na których pojawiły się wody butelkowane, wzrosła w porównaniu z niemal równie ciepłym lipcem o 8%, a wydatki na tę kategorię zwiększyły się o 11%. W przypadku napojów gazowanych sprzedaż w ujęciu wartościowym była o 5% wyższa niż w lipcu, podczas gdy liczba transakcji wzrosła o 4%. Nieco częściej niż w lipcu przez kasy sklepów małoformatowych przechodziły również produkty z innych kategorii wrażliwych na pogodę, jak lody (wzrost liczby transakcji o 1,4%), piwo czy napoje energetyzujące, ale również jogurty, kefiry i maślanki. Mniejszą popularnością cieszyły się natomiast słodycze czekoladowe (np. wydatki na tabliczki czekoladowe spadły o 5% w porównaniu z lipcem), a także kawa, herbata.
W analogicznym okresie roku poprzedniego wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniósł 8,8%.
Jak pokazują dane Polskiej Izby Handlu (za CMR), klienci sklepów małoformatowych coraz częściej poszukują w tego typu placówkach produktów wygodnych i prostych w użyciu i skracających, takich jak np. musy owocowe, chłodzone dania gotowe (w sierpniu liczba paragonów z tą kategorią była o 48% wyższa niż rok wcześniej), gotowe sałatki i surówki obiadowe, a także wszelkiego rodzaju mrożonki – zarówno dania gotowe, jak i mieszanki warzywne. Z roku na rok w sklepach małoformatowych rośnie dostępność, a wraz z nią sprzedaż produktów, które bardziej kojarzą się z ofertą delikatesów niż osiedlowych sklepików. Produkty takie jak kawa ziarnista, roślinne zamienniki mleka, oliwa czy sery typu mozzarella i feta pojawiają się na paragonach częściej niż np. przed rokiem, ale ich udział w całkowitych obrotach placówek małoformatowych pozostaje znikomy. Najważniejszymi grupami produktów dla tego formatu sklepów niezmiennie są natomiast alkohole, napoje i produkty tytoniowe – w sierpniu odpowiadały one łącznie za około 53% obrotów.
W sierpniu liczba transakcji była nieznacznie wyższa niż w lipcu br. (kiedy wypadły 3 niedziele z zakazem handlu) i o 2% niższa niż w sierpniu 2017 r. Warto zauważyć, że klienci rzadziej przychodzili do sklepów małoformatowych niż rok wcześniej, robili jednak nieco większe zakupy i jednorazowo wydawali na nie więcej niż przed rokiem. Jak pokazują dane CMR, w sierpniu 2018 r. średnia wartość jednego paragonu wyniosła 13,92 zł, tyle samo co w lipcu 2017 r. i aż o 7,2% więcej niż rok wcześniej.
Przeczytaj także:
Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- 12:21 KOWR promuje za granicą polską żywność pomimo pandemii
- 11:13 Badanie: Ponad 65 proc. przedsiębiorców uważa, że pandemia trwale zmieni...
- 10:14 Rok 2021 przyniesie dalszy rozwój sieci 5G i internetu rzeczy
- 10:07 Wartość banknotów w Polsce w ciągu dekady potroiła się
- Sb 17:12 KiK w 2020 otworzył 56 sklepów i ma podobne plany na ten rok
- Sb 14:50 Kaufland Polska: Udało się nam ograniczyć zużycie plastiku o prawie 1400 ton...
- Sb 13:11 Rzecznik MŚP przeciwny dokręcaniu mandatowej śruby przedsiębiorcom
- Sb 11:26 Krzysztof Nowicki nowym wiceprezesem Grupy Lotos
-
PKD sklepów franczyzowych nie uprawnia ich do tarczy, pomimo, że nie mogą...
-
Chiny: Xi pisze list do byłego szefa Starbucksa i zachęca do poprawy relacji...
-
Raport EEC Review: Żywność w dostawie czy subskrypcji?
-
W którą stronę pójdzie transformacja galerii handlowych?
-
Biedronka: Na opakowaniach produktów pojawi się komunikat o segregacji śmieci
-
Analitycy: Popyt na materiały remontowo-budowlane utrzyma się
- 1 Rząd Francji sprzeciwia się przejęciu Carrefoura przez kanadyjski koncern...
- 2 Ekspert: Celem podatku handlowego jest wyrównywanie szans mniejszych firm
- 3 Wynagrodzenie na stanowisku kasjer w Kaufland wzrośnie do max. 4100 zł brutto
- 4 UOKiK wszczął postępowania wobec Kauflandu, Eurocashu i Intermarche
- 5 Tesco Polska wygrywa w sądzie spór o tytuł prawny do centrum handlowego
- 6 Właściciel zakładów mięsnych Henryk K. ujęty w Argentynie
-
Hybrydowy kongres, czyli EEC w 2021 roku
-
Raport EEC Review: Żywność w dostawie czy subskrypcji?
-
Rusza rejestracja na EEC Trends!
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »GORĄCE OFERTY
POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Warszawa Ochota (Stara Ochota), Baśniowa, 32.72 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Fort Bema), Osmańczyka, 38.10 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Górce), Zaborowska, 38.54 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Wola (Koło), Aleja Prymasa Tysiąclecia, 49.50 m², sprzedam mieszkanie
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.