Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Sprzedaż wina w małych sklepach w czasie izolacji wrosła o 14,5 proc. rdr.

Przez 10 kryzysowych tygodni odwiedziny w lokalnych placówkach były o 13,4% rzadsze niż w analogicznym okresie rok temu, ale średni koszyk był już o 24,3% większy rdr, co spowodowało, że ogółem wydawaliśmy w sąsiedzkich sklepach o ponad 7,5% więcej niż w 2019 r.
Reklama

Obecnie utrzymuje się trend większych zakupów w małych punktach. Średni koszyk w czerwcu był już tylko o 11% większy od tego sprzed kryzysu. Od początku czerwca odwiedziny w małych sklepach wzrosły o ponad 8%. Oznacza to, że obecnie wydajemy tam ok. 20% więcej niż przed koronakryzysem.

Przez okres dziesięciu tygodni z największymi restrykcjami konsumenci kupowali alkohol z prawie taką samą częstotliwością jak zwykle (spadek liczby paragonów jedynie o 2,5% rdr), jednak każdorazowe zakupy odbywały się w większych ilościach. Średni koszyk wzrósł o 17,8% rdr.

W tygodniu zamknięcia szkół liczba paragonów z alkoholem urosła o 6,5% rdr, średni koszy o ponad 23% rdr, a wydatki ogółem o ponad 31%. Wielkanoc również przyniosła skokowy wzrost z tygodnia na tydzień i mocny wzrost wartości w skali rocznej o 15% rdr, przy równoczesnym zmniejszeniu liczby wizyt o 4% rdr. Trochę słabiej wypadła majówka ze wzrostem sprzedaży o niecałe 3% rdr. Na jej tle zdecydowanie lepiej prezentował się czerwcowy długi weekend, gdy większość ograniczeń była już zniesiona. Sprzedaż wzrosła o niemal 10% rdr, koszyk o niecałe 8% rdr, a częstotliwość wizyt o ponad 2%.

Rekordową sprzedaż alkoholu w małych sklepach odnotowano w tygodniu wielkanocnym z obrotem o 60% i średnim koszykiem o połowę większym niż rok wcześniej. Silne wzrosty rzędu 30% w skali rocznej odnotowano także podczas długiego weekendu czerwcowego, na podobnym poziomie do marcowego tygodnia T11. W ostatnim tygodniu maja sprzedaż wzrosła o 21% rdr, a średni koszyk o 17% rdr. – zauważa Tomasz Jasinkiewicz, wiceprezes Comp Platformy Usług S.A.

Przed kryzysem piwo odpowiadało za niemal połowę naszych wydatków na alkohol. Na początku pandemii ten poziom nieznacznie wzrósł, aby w czerwcu osiągnąć 58% udziału w wydatkach na alkohol. Konsumenci sięgali po nie rzadziej o 14% rdr, ale w jednorazowo większych ilościach, średnio o 20% rdr, a w szczytowym okresie nawet o połowę. Miało to prawdopodobnie związek z zamknięciem lokali gastronomicznych i wzrostem domowej konsumpcji.

Wódka wciąż odpowiada za ponad jedną trzecią naszego alkoholowego portfela. Podobnie jak pozostałe trunki, w trakcie pandemii kupowano ją w małych sklepach rzadziej, ale więcej. Najwięcej wypiliśmy jej na Wielkanoc, o 19% więcej niż w długi czerwcowy weekend i o 12% więcej niż na majówkę.

Wino ma nadal skromny udział w naszym portfelu, rzędu 3,5% całości wydatków na alkohol, ale kupowaliśmy je w małych sklepach chętniej. Robiliśmy to średnio o 2% rdr częściej już w okresie największych ograniczeń. Wydajemy na nie w małych sklepach o 14,5% więcej w ujęciu rocznym. Rekordowym tygodniem dla wina był tydzień wielkanocny, kiedy wydatki w małych placówkach detalicznych wzrosły o 78% rdr. Dobre wyniki odnotowano również w ostatnim tygodniu maja, wzrost wartości o 35% rdr, podczas długiego weekendu czerwcowego o 30% rdr i w ostatnim tygodniu czerwca o 25% rdr.

Pozostałe rodzaje alkoholu, jak rum, whisky, gin, brandy czy likier reprezentowały niecałe 6% łącznych wydatków na alkohol w małych sklepach, ale również odnotowały w tym roku istotne wzrosty. Zyskały na wartości ponad 20% rdr. i  kupowaliśmy je częściej o ponad 8% rdr.
Największym zainteresowaniem wśród konsumentów cieszył się spirytus, kupowany w ogromnych ilościach w obawie przed koronawirusem przede wszystkim w celach dezynfekcyjnych. W szczytowym tygodniu T11 wydaliśmy na niego w punktach detalicznych prawie siedem razy więcej niż wynosi średnia. Podwyższony poziom sprzedaży stopniowo opadał, ale utrzymał się jeszcze do Wielkanocy, po czym powrócił do normy sprzed pandemii.
Badaniami objęto próbkę n = 4634 reprezentatywnych sklepów z segmentu handlu tradycyjnego, wybranych spośród sklepów, które przystąpiły do programu M/promo+.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum