PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Średnia wartość paragonu w małych sklepach to 17,67 zł, o 16 proc. więcej rdr

Autor: dlahandlu.pl 22 września 2020 14:47

Średnia wartość paragonu w małych sklepach to 17,67 zł, o 16 proc. więcej rdr W sierpniu łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych była o 9 proc. niższa rdr, fot. Shutterstock

Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 9% niższa niż rok wcześniej, mimo to ich obroty wzrosły o 6%. Do wzrostu wartości sprzedaży w ujęciu rdr przyczyniły się w dużej mierze dwie najważniejsze kategorie produktowe – alkohol i produkty tytoniowe, za które m.in. ze względu na wyższą akcyzę, w br. trzeba płacić więcej niż przed rokiem.

W sierpniu br. w placówkach małego formatu znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawało się wino i whisky (wydatki na tę kategorię były o 20% wyższe niż przed rokiem). Duże wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały też wódki czyste i smakowe – w sierpniu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nie ponad 10% więcej niż przed rokiem, jednak w ujęciu wolumenowym wzrost tych kategorii był znacznie niższy (około 3%).
Podwyżki cen nie zaszkodziły również kategorii papierosów – w sierpniu 2020 r. ich sprzedaż w sklepach małoformatowych była zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym wyższa niż przed rokiem. Wprowadzony pod koniec maja zakaz sprzedaży wariantów mentolowych, który namieszał wprawdzie w asortymencie i udziałach poszczególnych marek, także nie przełożył się na razie na spadki sprzedaży tej kategorii w małym formacie. Coraz lepiej radzą sobie jednak również innowacyjne produkty tytoniowe, takie jak wkłady do podgrzewaczy tytoniu, pody do papierosów elektronicznych, a także karty aromatyzujące, które są dobrą alternatywą dla palaczy przyzwyczajonych do smaku mentolowego.
Pogoda i epidemia sprawiły, że słaby start sezonu miały lody. W sierpniu wartość sprzedaży lodów impulsowych była wprawdzie o 6% wyższa niż w rok wcześniej, ale liczba sprzedanych opakowań nieznacznie spadła. Gorzej niż przed rokiem w sierpniu sprzedawały się również słodycze impulsowe, a także gumy do żucia (wydatki na nie były o 11% niższe niż przed rokiem). Znaczące wzrosty sprzedaży w sierpniu odnotowały natomiast napoje energetyzujące i izotoniczne, których sprzedaż gwałtownie spadła w pierwszych tygodniach po wybuchu epidemii.
W sierpniu br. obroty sklepów małoformatowych utrzymały się na poziomie niemal takim samym jak w lipcu, mimo iż liczba transakcji była o niespełna 2% niższa. Wyraźne wzrosty zarówno liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży w tym formacie sklepów odnotowano w tygodniu z długim weekendem, kiedy ze względu na wypadający w sobotę 15 sierpnia dzień świąteczny większe sklepy musiały być zamknięte przez dwa dni z rzędu. W tygodniu zakończonym 16 sierpnia sklepy małoformatowe odwiedziło o około 5% więcej klientów niż w tydzień wcześniej, a ich obroty wzrosły w tym czasie o 8% (w ujęciu rdr wzrost wyniósł aż o 14%). Utrzymujące się przez większą część miesiąca upały sprawiły, że w sierpniu klienci sklepów małoformatowych nieco więcej niż w lipcu wydali m.in. na piwo, napoje gazowane i energetyzujące, a także wodę czystą.
Średnia wartość paragonu w sierpniu 2020 r. wyniosła 17,67 zł, o 16% więcej niż w sierpniu 2019 r. i o nieco ponad 1% wyższa niż w lipcu. Klienci sklepów małoformatowych powrócili do zwyczajów sprzed wybuchu pandemii i coraz częściej wpadają do pobliskiego sklepu po małe, impulsowe zakupy. W sierpniu 2020 r. połowa transakcji dotyczyła zakupu jednego lub dwóch produktów, a wartość co czwartego paragonu nie przekraczała 5 zł (w analogicznym okresie rok wcześniej zakupy do 5 zł stanowiły ponad 30% wszystkich transakcji).

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7877
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.