Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Statystyczna rodzina na makaron wydaje 65 zł na rok

W okresie od stycznia do grudnia 2014 r. polski rynek makaronów zanotował 2-proc. wzrost ilościowy w odniesieniu do analogicznego okresu 2013 r. Wartościowo rynek wzrósł również o 2 proc., przy stabilnym poziomie cen - wynika z badania GfK.
Reklama

W monitorowanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie ponad 154 tys. ton makaronu. Wynika z tego, iż pojedyncze gospodarstwo domowe kupiło w ubiegłym roku przeciętnie prawie 12 kg makaronu i wydało na ten cel 65 zł. Częstotliwość zakupów tej kategorii wyniosła średnio 18 aktów zakupowych w ciągu roku.

Największy udział w rynku odnotowują makarony pszenne, z 93-proc. udziałem wartościowym i 95-proc. udziałem ilościowym. Uwagę konsumentów przyciągają również makarony pełnoziarniste: owsiane, gryczane, orkiszowe, żytnie i inne. Mają one łącznie odpowiednio 5 proc. (wartościowo) i 3 proc. (ilościowo) udziału w rynku.

Nowym trendem na rynku makaronów jest coraz większe zainteresowanie makaronami pełnoziarnistymi oraz barwionymi - z dodatkiem pomidorów, szpinaku lub kałamarnicy.

 

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kategoria makaronów kupowana była głównie w dyskontach, które zdobyły 38-proc. udział wolumenowy w 2014 r. Gospodarstwa domowe pozostawiły tam ponad 30 proc. budżetu przeznaczonego w całym roku na tę kategorię.

Marki własne stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec produktów markowych, do czego przyczynia się znaczna różnica cen. Liderem na rynku makaronów jest Biedronka, która zanotowała ponad 15-proc. wzrost wartości w kategorii. Trzema głównymi markami tego dyskontu są Pastani, Vitalia i Dobrusia. Marki własne Lidla straciły w 2014 r. zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym. Zatem za wzrost udziału dyskontów w rynku odpowiedzialna jest Biedronka, która od ubiegłego roku promuje włoskie smaki z nowymi markami La Speciale oraz Luximo Premium.

Wśród producentów markowych niezmiennie od kilku lat największy udział w rynku posiada Maspex (12 proc.; główna marka Lubella). Pozostali czołowi producenci makaronów markowych to Eko-Mak, Makarony Polskie, Goliard i Czarneckie Makarony.

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat panelu gospodarstw domowych GfK. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.