Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Stokrotka powalczy z Dino o portfele Polaków

Sieć Stokrotka, po integracji sklepów Aldik i Sano, wkrótce będzie liczyć około 550 sklepów, co oznacza rozwój sieci o 25 proc. w ciągu roku. A to jeszcze nie koniec - Maxima Grupė zapowiada otwieranie kolejnych placówek oraz przygotowuje zaplecze finansowe do inwestycji. Co oznacza to dla sieci Stokrotka? Większą siłę zakupową, a co za tym idzie możliwość obniżki cen w sklepach lub podwyżki marż, a także potencjał do dalszych przejęć.
Reklama

Na początku lutego Maxima Grupė, właściciel sieci handlowych w krajach bałtyckich, Polsce i Bułgarii, ogłosiła strategię działania do 2025 r. Zakłada ona dalszą ekspansję międzynarodową. Planowane są inwestycje w wysokości 600 milionów euro w ciągu 7 lat w istniejących i nowych sklepach oraz coroczny wzrost obrotów o 7 proc.

Spółka wcześniej informowała, że w swoich planach ekspansji szczególny nacisk położy na polski rynek. Ze 120-140 nowych sklepów planowanych na pięciu rynkach w 2019 roku, wiele zostanie otwartych w Polsce. - Nie możemy obecnie podać konkretnych liczb, ale jesteśmy zdecydowani utrzymać szybkie tempo wzrostu w Polsce w przyszłym roku – zapewniał prezes grupy Dalius Misiūnas pod koniec ubiegłego roku.

W grudniu ubiegłego roku Maxima Grupe poinformowała o przejęciu 36 sklepów sieci Sano. Połączenie Stokrotki i Sano zostało sfinalizowane 1 lutego 2019 r. Zmiana nazwy sklepów będzie przebiegała stopniowo. Pierwsze dziewięć sklepów Sano w Bydgoszczy zmienia szyld na Stokrotka od 14 lutego. Rebranding obejmie również pozostałe sklepy tej sieci w innych miastach, m.in. Kołobrzegu i Koszalinie. Zakończenie procesu planowane jest w ciągu pierwszej połowy bieżącego roku.

Jak ocenia Jakub Viscardi, analityk DM BOŚ SA, wzrost liczby sklepów Stokrotka do 550, z około 440 rok wcześniej, można uznać za spore osiągnięcie. - W podobnym tempie rośnie szybko rozwijająca się sieć Dino – zauważa analityk. Maxima planuje utrzymać tempo otwarć. - Podobna ilość otwarć jak w roku ubiegłym oznaczałaby zwiększenie liczby sklepów w sieci o 18 proc. - to w dalszym ciągu bardzo dobry wynik – ocenia Jakub Viscardi.

Jego zdaniem trudno jest oszacować potencjał całego rynku detalicznego w Polsce jeśli chodzi o docelową liczbę Stokrotek. - Zważywszy, że koncentracja sieci sklepów Stokrotka w Polsce południowo-wschodniej jest dużo większa niż w innych regionach kraju, potencjał do zagospodarowania jest na pewno duży, jednak będzie on też zależał o kilku czynników, jak chociażby tempa zwiększania udziałów handlu nowoczesnego nad tradycyjnym, czy ukształtowania się finalnej struktury na rynku i udziału konkretnych formatów w sprzedaży ogółem – mówi analityk DM BOŚ SA.

Wzrost siły zakupowej

Szybko zwiększająca się skala działania wpływa na poprawę siły negocjacyjnej sieci wobec dostawców. Jakub Viscardi zwraca uwagę, że lepsze warunki zakupowe sieć uzyskuje przy zwiększonych obrotach na które składa się: wzrost sprzedaży w funkcjonujących sklepach, otwarcia nowych placówek, czy przejęcia innych sklepów.

- Obecne tempo ekspansji powinno pozwalać na cykliczne negocjowanie warunków zakupowych u producentów, co powinno pozwolić na poprawę marży brutto, bądź obniżenie cen na półkach w celu zwiększenia sprzedaży – mówi analityk.

W zwiększeniu siły zakupowej mogą pomóc spółce zmiany organizacyjne w koncernie. Maxima Grupė na początku tego roku założyła nową firmę, Maxima International Sourcing, która będzie koncentrować kompetencje zakupowe. Nowa firma będzie świadczyć usługi agencyjne dla sieci handlowych należących do Maxima Grupė w krajach bałtyckich, Polsce i Bułgarii, rozwijać marki własne i prowadzić działalność hurtową.

Na dyrektora generalnego nowej spółki zarząd Maximy wyznaczył Tomasa Palevičiusa, który od wiosny był dyrektorem ds. handlowych w firmie Franmax.

- Wraz z rozwojem geograficznym działalności Grupy Maxima, negocjacje z dużymi międzynarodowymi dostawcami stają się coraz ważniejsze. Głównym priorytetem nowo utworzonej firmy jest efektywna konsolidacja zakupów od naszych partnerów i zapewnienie, że towary są nabywane na różnych rynkach na najbardziej atrakcyjnych warunkach, abyśmy mogli zaoferować klientom dobre ceny. Jesteśmy również otwarci na współpracę z innymi firmami handlowymi w negocjacjach z dużymi dostawcami – mówił Palevičius.

Zaplecze akwizycyjne

Wiele wskazuje na to, że Maxima Grupe może stać się silnym integratorem polskiego rynku detalicznego, a liczba sklepów pod szyldem Stokrotka będzie powiększać się także dzięki akwizycjom. Litewski koncern nie ukrywa, ze interesują go przejęcia, choć podkreśla, że priorytetem jest udana integracja Stokrotki z pozostałymi markami. - Na razie skupiamy się na tym zadaniu. Oczywiście uważnie śledzimy sytuację na rynku – mówił w ubiegłym roku Dalius Misiūnas.

- Stokrotka, z ugruntowaną pozycją rynkową, stabilnymi finansami, sprawdzonym modelem sklepu i potwierdzoną zdolnością do organicznego wzrostu, jest idealną platformą dla nas do dalszego rozwoju. Wzrost ten będzie połączeniem dynamicznego planu rozwoju organicznego i działalności M & A – mówił także Dalius Misiūnas.

Wydaje się, że grupa Maxima jest dobrze przygotowana do przejęć, także w zakresie ich finansowania. W lipcu ubiegłego roku agencja ratingowa Standard & Poor's przyznała spółce rating na poziomie BB+, z perspektywą stabilną. Jeszcze w tym samym miesiącu Centralny Bank Irlandii zatwierdził prospekt emisyjny Maxima Grupė, dotyczący emisji obligacji o wartości do 1 mld euro. Spółka przeprowadziła ofertę we wrześniu i z powodzeniem uplasowała emisję 5-letnich obligacji o wartości 300 milionów euro. Obligacje zostały zakupione przez ponad 60 inwestorów z 14 krajów.

Zdaniem analityków, Stokrotka będzie przejmować raczej mniejsze sieci. - Polski rynek znajduje się obecnie w czasie intensywnej konsolidacji, dlatego nie można wykluczyć kolejnych przejęć, jednak liczba dużych sieci jest już coraz bardziej ograniczona, dlatego bardziej prawdopodobne są przejęcia mniejszych sieci sklepów – mówi Jakub Viscardi.

E-commerce na horyzoncie

Przejęta przez Maximę spółka Sano prowadzi działalność e-commerce. Stokrotka mówi wprost, że będzie chciała rozwijać bardzo dobrze prosperujący sklep internetowy tej spółki. - Wykorzystamy także know-how Sano z dziedziny e-commerce, co stworzy nowe okazje do rozwoju biznesu - mówił prezes Maxima Grupė Dalius Misiūnas. Jednocześnie, zdecydowano się na pozostawienie dotychczasowej nazwy e-sklepu pod marką Sano. Kolejnym planem w tym segmencie jest integracja kanałów cyfrowych, o czym firma mówi z swojej strategii.

Zdaniem Jakuba Viscardi, przyszła koniunktura będzie sprzyjać rozwojowi Stokrotki, a format supermarketowy powinien w Polsce rosnąć.

- Problemy jakie może napotkać sieć, to bezpośrednia konkurencja z innymi sieciami jak Dino czy Delikatesy Centrum, które również dynamicznie zwiększają ilość sklepów. W obliczu spowolnienia gospodarczego i obecnej zasobności portfela przeciętnego Polaka, raczej mało prawdopodobne wydaje się, aby sieci handlowe mocno to odczuły, gdyż konsument przyzwyczajony do pewnego poziomu konsumpcji dóbr pierwszej potrzeby raczej nie będzie oszczędzał na wydatkach na żywność, a raczej na wydatkach na dobra trwałe – mówi analityk.

- Polski rynek detaliczny ulega ciągłej transformacji. Z jednej strony zmniejsza się liczba sklepów tradycyjnych a rośnie liczba tych działających w nowoczesnych formatach, w zorganizowanych sieciach. Z formatów najszybciej rozwijają się supermarkety (w tym proximity vide Dino) i dyskonty, natomiast w defensywie pozostają hipermarkety czy małe sklepy o powierzchni sprzedaży poniżej 100m. W kolejnych latach obecny trend powinien się utrzymać, szczególnie zważywszy na widoczną dynamikę otwarć nowych sklepów i plany rozwoju poszczególnych sieci sklepów na kolejne lata - dodaje.

Maxima Grupė posiada w Polsce 551 sklepów różnych formatów i wielkości. Pracuje w nich ponad 10 000 pracowników. Łączne przychody połączonych sieci handlowych w Polsce (Stokrotka, Aldik i Sano), które należą do Maxima Grupė, wyniosły ponad 720 mln EUR w 2017 roku.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (3)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum