Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Stopy procentowe coraz wyższe. Konsumpcja spadnie?

Znajdujemy się w trakcie cyklu podwyżek stóp procentowych – od października 2021 roku RPP podniosła stopy czterokrotnie, a wszystko wskazuje na to, że to jeszcze nie koniec podwyżek. Wyższe stopy to wyższe raty kredytów oraz mniej pieniędzy w portfelach Polaków. Co oznacza to dla sieci handlowych?
Reklama
  • W październiku 2021 roku Rada Polityki Pieniężnej niespodziewanie podniosła stopy procentowe, z 0,1 proc. do 0,5 proc. Do stycznia RPP zdecydowała o kolejnych trzech podwyżkach, w efekcie stopa referencyjna znajduje się obecnie na poziomie 2,25 proc.
  • Decyzje RPP nie pozostaną bez wpływu na sieci handlowe. Po pierwsze, wzrosną raty kredytów, nie tylko konsumpcyjnych, ale też tych branych przez firmy na cele inwestycyjne. To może pogorszyć płynność finansową przedsiębiorstw.
  • Po drugie, wyższe raty kredytów oraz wyższe oprocentowanie lokat mogą skłaniać Polaków do oszczędności i zmniejszenia wydatków.
  • Eksperci są zgodni co do tego, że cykl podnoszenia kosztu pieniądza jeszcze się w Polsce nie skończył.

 

Rośnie inflacja, rosną stopy

Od marca 2015 roku, przez 5 lat stopa referencyjna NBP znajdowała się na poziomie 1,5 proc. Po cyklu obniżek, które trwały od marca do maja 2020 roku stopa została obniżona do rekordowo niskiego poziomu 0,1 proc.

Sytuacja zmieniła się w październiku 2021 roku, kiedy to Rada Polityki Pieniężnej niespodziewanie podniosła stopy do 0,5 proc. Kolejne podwyżki miały miejsce w listopadzie (wzrost do 1,25 proc.), grudniu (wzrost do 1,75 proc.) i styczniu 2022 r. (wzrost do 2,25 proc.).

Podwyżka stóp proc. to jeden z podstawowych sposobów na „schłodzenie” gospodarki. Wyższe stopy oznaczają wyższe raty kredytów oraz mniej pieniędzy w portfelach Polaków, co powinno zdusić gwałtowny wzrost inflacji.

Płynność finansowa zagrożona?

Decyzje RPP nie pozostaną bez wpływu na sieci handlowe. Po pierwsze, wzrosną raty kredytów, nie tylko konsumpcyjnych, ale też tych branych przez firmy na cele inwestycyjne. To może pogorszyć płynność finansową przedsiębiorstw.

Zdaniem Adama Łąckiego, prezesa Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, utrzymanie płynności finansowej będzie jednym z głównych zmartwień przedsiębiorców w nowym roku.

- Trzeba pamiętać, że wiele firm finansuje swoją działalność kredytami. A te – przy rosnącej inflacji i ciągle niskich stopach procentowych były wyjątkowo tanie, więc sięgano po nie chętnie. Podwyżki stóp procentowych sprawiły, że raty zaczęły rosnąć i wszystko wskazuje na to, że będą nadal rosły. Kto nie dysponuje nadwyżką gotówki, może mieć kłopoty ze spłatą wyższych rat. Dotyczy to także konsumentów. Dzisiaj długi wobec instytucji finansowych i wtórnych wierzycieli, czyli funduszy sekurytyzacyjnych i firm windykacyjnych, które odkupują długi m.in. od banków, to 62-65 procent zadłużenia notowanego w Krajowym Rejestrze Długów – mówi Adam Łącki.

Jak przypomina KRD, rok 2021 przyniósł wyjątkowo dużą liczbę niewypłacalności firm. - Co prawda liczba upadłości przedsiębiorstw jest wyjątkowo niska, bo do końca listopada ogłoszono ich 385, czyli o ok. 40 proc. mniej niż w dwóch poprzednich latach, za to liczba restrukturyzacji bije rekordy. Do końca listopada wszczęto ich 1823, podczas gdy w całym roku 2021 było ich 800, a rok wcześniej 465. Niestety można się spodziewać, że ten trend się utrzyma – informuje KRD.

Czy zatem wyższe stopy proc. oznaczają dla przedsiębiorców większe ryzyko kłopotów finansowych? Nie wszyscy tak uważają.

Monika Kurtek, główny ekonomista Banku Pocztowego ocenia, że sytuacja finansowa firm w skali makro wygląda w Polsce bardzo dobrze. - Wygląda na to, że firmy, które w ostatnich latach zgromadziły spore zapasy środków finansowych i jednocześnie w ograniczonym stopniu korzystały z finansowania w postaci kredytów, powinny w zdecydowanej większości poradzić sobie z zacieśnianiem polityki monetarnej – mówi Monika Kurtek.

- Większym zagrożeniem może okazać się hamowanie popytu na produkty i usługi. Dla niektórych firm, zwłaszcza małych, może być to na tyle duży problem, że rzeczywiście będą musiały zakończyć działalność. Ale nie spodziewam się aby zjawisko to przybrało dużą skalę – dodaje.

A jak wyższe stopy proc. mogą wpłynąć na poziom konsumpcji?

Marcin Czaplicki, CFA, ekspert PKO Bank Polski zwraca uwagę, że podwyżki stop oznaczają dla konsumentów nie tylko droższe kredyty, ale też wyższe oprocentowanie lokat. - To pierwsze zniechęca do zakupów na kredyt oraz sprawia, że ci, którzy mają już taki kredyt zaciągnięty przez to, że płacą więcej odsetek, mają mniej na wydatki, a więc muszą ograniczyć popyt. Z kolei wyższe oprocentowanie depozytów może oznaczać, że część osób zastanowi się, czy nie warto dodatkowej złotówki zaoszczędzić zamiast wydać ją na konsumpcję – mówi ekspert PKO BP.

Całość na portalspozywczy.pl

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.