PARTNER PORTALU

Supermarkety chcą być jak dyskonty - marki własne coraz tańsze

Autor: MK za retaildetail.eu 21 maja 2021 12:09

Supermarkety chcą być jak dyskonty - marki własne coraz tańsze

Sieci supermarketów zmniejszają lukę cenową do twardych dyskontów dostosowując strategię marek własnych i obniżając ich ceny.

Standardowe marki własne są obecnie średnio o 47% tańsze, niż marki producentów -  obliczyła firma International Private Label Consult (IPLC). W 2016 r. ta luka cenowa wynosiła zaledwie 33%. Średnia różnica cen między Lidlem a markami krajowymi pozostała prawie taka sama (55% obecnie w porównaniu do 54% w 2016 r.), ale różnica cen między markami własnymi sieci supermarketów głównego nurtu a markami Lidla zmniejsza się: obecnie wynosi tylko 8%. W 2016 roku różnica wynosiła 21%.

Supermarkety obniżają ceny marek własnych

Zdaniem eksperta od marek własnych, widzimy tu wyraźną zmianę strategii. Sieci supermarketów znacząco obniżyły ceny własnych marek, aby konkurować z twardymi dyskontami. Początkowo sieci supermarketów konkurowały z Aldi i Lidl, wprowadzając własne linie lub tak zwane marki budżetowe: 365 w Delhaize, AH Basic w Albert Heijn lub Everyday Selection w Colruyt. Ale ta strategia nie odniosła dużego sukcesu: konsumenci stwierdzili, że te produkty są często gorszej jakości. Obecnie coraz więcej sprzedawców detalicznych zmienia kurs - skracają półkę z markami producentów i obniżają ceny marek własnych.

W swoim raporcie Mind the Gap IPLC analizuje architekturę marek własnych i strategię cenową 16 detalistów w 8 krajach. Co pokazują badania? W sklepach takich jak Albert Heijn, Jumbo, Edeka, Rewe, Mercadona i Pingo Doce nie znajdziemy już linii produktów "wyższej jakości". Inni detaliści kopiują strategię Aldi i Lidl wprowadzając marki typowo dyskontowe.

Wykorzystanie marek własnych do walki z dyskontami jest dość niecodzienne i według szacunków IPLC, doprowadzi ostatecznie do dalszego wzrostu udziału wolumenów marek własnych w wielu krajach europejskich. Jednocześnie zwiększa to różnicę cenową między markami własnymi a markami producentów.

W Polsce rynek warty 34 mld zł

Przypomnijmy, z najnowszego raportu GFK wynika, że rynek marek własnych w polskiej branży FMCG mierzony wartością zakupów gospodarstw domowych wart jest już 34 mld zł. Potencjał do dalszych wzrostów wciąż jest jednak ogromny – w ciągu najbliższych dwóch lat ten segmenty urośnie o kolejnych 6 miliardów złotych i znacząco zwiększy udziały rynkowe. Rozwój sektora marek własnych w Polsce najbardziej napędza stały wzrost znaczenia kanału dyskontów (Biedronka, Lidl, Netto i Aldi). W tych sklepach private brands odpowiadają obecnie za 44% całej sprzedaży.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Klient 2021-05-21 14:39:50

    Jako klient jednego z ww. dyskontów, stwierdzam ze smutkiem, że akurat jedną z niewielu rzeczy której ceny poszły do góry jest spora ilość marek własnych...

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)



BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10249
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    9,98

  • Śr

    7,78

  • Min

    5,98

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.