Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Supermarkety walczą o nowy wizerunek sklepu tańszego od dyskontu

Strategie promocyjno-asortymentowe supermarketów z lat 2015-2016 zostały poddane analizie porównawczej przez instytut badawczy ABR SESTA. Zauważono, że Polomarket oraz Piotr i Paweł zmniejszyły liczbę publikacji. Według ekspertów, jest to związane z walką o wizerunek tańszej sieci, ale z bogatszą ofertą od dyskontów.
Reklama

– Piotr i Paweł też zmniejszył liczbę stron w swoich gazetkach, z 8,6 w 2015 roku do 5,4 w 2016 roku. Na średnią wpłynęła głównie decyzja o prawie całkowitej rezygnacji z wydawnictw tematycznych. Ich liczba spadła z 15 w 2015 roku do 2 w 2016 roku. Dwa lata temu miały one ok. 11,5 strony. Ponadto, sieć całkowicie wstrzymała publikacje świąteczne. Zdecydowanie ograniczyła również czas obowiązywania gazetek. W 2015 roku trwał on średnio 11,7 dnia, a w 2016 – 8. Taki wynik osiągnięto, wydając na zmianę, raz krótsze, a raz dłuższe publikacje – mówi Marcin Dobek.

Zdaniem Norberta Kowalskiego, spadek liczby gazetek, wydawanych przez Piotra i Pawła (2015 – 6 vs 2016 – 4,9), ma bezpośredni związek z sytuacją supermarketów na rynku. Po problemach, napotkanych przez Bomi i Almę, przed Piotrem i Pawłem stoi trudne wyzwanie zerwania z wizerunkiem drogiego delikatesu. Według eksperta, zmniejszenie liczby gazetek jest podyktowane cięciami budżetowymi i zmianą strategii komunikacji z klientem. Jej celem jest informowanie o atrakcyjnych cenach. Firmie zależy na „porzuceniu łatki” drogiego sklepu.

– Moim zdaniem, Piotr i Paweł ograniczył liczbę gazetek, bo zapewne część artykułów się nie sprzedawała i pozostawała na sklepie. W związku z tym, nie można było przyjmować towaru na kolejne promocje. Myślę, że ta sieć musi dopracować komunikację sprzedażową, biorąc pod uwagę częstotliwość zakupów klientów. Jeśli odwiedzają oni placówki Piotra i Pawła raz na 7 dni, to należałoby do tego dostosować ofertę. W drugim tygodniu obowiązywania rabatów liczba produktów jest ograniczona, przez co konsumenci mogą nie być usatysfakcjonowani – zauważa Marcin Dobek.

Wzrost liczby gazetek i stron

Tymczasem, dr Faliński dostrzega, że w analizie instytutu badawczego ABR SESTA znalazły się dwie grupy firm handlowych. Pierwsza z nich jest jednolita formatowo, czyli koncentruje się wyłącznie na supermarketach. Należy do niej np. Piotr i Paweł, Polomarket czy Eko. Drugi zbiór tworzą Tesco i Carrefour. Posiadają one różne rodzaje sieci, od convenience po wielkie hipermarkety. Mimo podobieństw poszczególnych sklepów typu supermarket, koncepcje marketingowo-promocyjne każdej takiej firmy są różne. Zależą od tego, jak mieszczą się w promocji całej grupy i jej różnych formatów.

– Carrefour Market wprowadził bardzo dużo gazetek tematycznych. To raczej jest bezpośrednim powodem podniesienia liczby wydawanych gazetek w miesiącu, z poziomu 7,3 w 2015 roku do 8,2 w 2016 roku. Takie działanie pozwala m.in. na podział ofertowy. Wówczas w osobnych wydaniach znajdują się inne kategorie produktów np. zabawki, sezon rowerowy, majówka itp. Dzięki temu, konsumenci szybciej znajdują interesujące ich kategorie, bez konieczności przeglądania całych gazetek o ogólnej tematyce – analizuje Norbert Kowalski.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.