Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Sytuacja w handlu detalicznym: Przybywa piekarni i warzywniaków

Na koniec lipca 2021 roku w Polsce działało nieco ponad 376 tys. punktów handlu detalicznego. Przybywa sklepów z odzieżą, a znikają apteki. W wielu segmentach detalicznej sprzedaży kryzys związany ze światową pandemią COVID-19 dopiero zacznie zbierać swoje żniwo – wynika z danych Dun & Bradstreet.
Reklama
  • Na koniec lipca 2021 roku w Polsce działało nieco ponad 376 tys. punktów handlu detalicznego. Według szacunków, tych typowych sklepów mamy 336 tys.
  • Oznacza to, że proces kurczenia się liczby sklepów na polskim rynku wyhamowuje od 2017 r.
  • Wzrost liczby sklepów zanotowano w branży sprzedaży pieczywa, owoców i warzyw, a także wyrobów medycznych. 

Likwidacje hamują...

Przywoływane dane jasno udowadniają, że proces kurczenia się liczby sklepów na polskim rynku wyhamowuje. Nie jest to zjawisko nowe, a wyraźnie rysujące się w kilku ostatnich latach.

W Polsce według szacunków na koniec lipca 2021 roku działało 376 tys. punktów sprzedaży detalicznej. W porównaniu do końca 2020 roku liczba ta właściwie nie uległa zmianie. Co pokazuje po pierwsze, że pandemia COVID-19 na polskim handlu nie pozostawiła trwałego i negatywnego śladu i po drugie można mówić o swoistego rodzaju stabilizacji. Przy czym, nie zawsze z taką sytuacją mieliśmy do czynienia.

Jeszcze w 2009 rok w Polsce aktywnie funkcjonowało blisko 459 tys. punktów sprzedaży detalicznej wobec 376 tys. na koniec lipca 2021 roku. Oznacza to, że tylko w ostatnich dziesięciu latach z polskiego rynku zniknęło niemal 85 tys. punktów, a rynek handlu detalicznego skurczył się o 22 proc. Trend ten powoli zaczął hamować w 2017 i 2018 roku.

W ostatnich siedmiu miesiącach najczęściej likwidowane były sklepy z artykułami biurowymi i piśmienniczymi. Liczba papeterii spadła od grudnia 2020 z poziomu 5,2 tys. do 5 tys. na koniec lipca 2021 roku. Co oznacza ponad 2 proc. spadek. Blisko 1 proc. notuje także branża z artykułami używanymi, sprzedaży obuwia i galanterii, a także tytoniu i sklepów mięsnych.

Jednocześnie wzrost liczby sklepów zanotowano w branży sprzedaży pieczywa, owoców i warzyw, a także wyrobów medycznych. Liczba piekarni wzrosła w pierwszych siedmiu miesięcy o 2 proc., podobnie jak liczba sklepów z wyrobami medycznymi i ortopedycznymi. Natomiast o blisko 1,4 proc. wzrósł rynek punktów sprzedaży owoców i warzyw.

...ale wzrasta liczba zawieszonej działalności

Od stycznia do końca lipca 2021 roku zawieszono działalność ponad 4 tys. sklepów. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi to wzrost zawieszonych działalności o blisko 16 proc.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.