Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Szef UOKiK ostro o bankach: przyczyniły się do kłopotów, nie tylko frankowiczów

Polski sektor finansowy nie potrafi się samoregulować, ocenił w radiowej Jedynce prezes UOKiK Adam Jasser. Świadczy o tym nie tylko sprawa kredytów we frankach, ale i tzw. polisolokat, czy pożyczek pozabankowych. Szef urzędu przypomniał, że nadużycia banków wobec klientów i tzw. misseling, czyli niedopasowanie produktów finansowych do potrzeb klientów były przyczyną kryzysu finansowego na świecie.
Reklama

Jak zaznaczył, w Polsce kwestia uczciwości kupieckiej przy oferowaniu usług finansowych też jest bolączką. - I widać to nie tylko przy kredytach we frankach, ale przy ubezpieczeniach z elementem inwestycyjnym, nazywanych popularnie polisolokatami, a także w pożyczkach w sektorze pozabankowym - mówił szef UOKiK.

Stąd, jak podkreślał, samoregulacja tej branży przynosi dość mizerne efekty. Tłumaczył, że nie chodzi tylko o wypełnianie rekomendacji czy zaleceń KNF, której przecież głównym zadaniem jest dbałość o stabilizację całego sektora bankowego, ale o uczciwe zasady postępowania wobec klientów. Stąd, jak mówił, tak ważna rola jego urzędu i prowadzonych przez niego postępowań, dotyczących m.in. klauzul niedozwolonych, wprowadzania klientów w błąd, czy jednostronnego wypowiadania umów.

Przypomniał, że jego urząd wydał już sześć decyzji, z karami 50 mln zł łącznie, w sprawie tzw. polisolokat. Zapowiedział, że za chwilę dowiemy się o kolejnych karach dotyczących tych produktów finansowych.

Dziś Prezes UOKiK wraz z ministrem finansów Mateuszem Szczurkiem zapowiedzieli stworzenie rankingu banków najlepiej traktujących frankowiczów. Ma on służyć, jak wyjaśnia Jasser, sprawdzeniu postępowania banków po 15 stycznia, deklarujących, że uczynią wszystko, aby zmiana kursu franka jak najmniej boleśnie uderzyła w ich klientów. Jasser poinformował jednocześnie, że już zostały wszczęte dwa postępowania sprawdzające, czy banki po 15 stycznia, po uwolnieniu kursu franka, uczciwie potraktowały swoich klientów, i nie przeniosły nadmiernych kosztów na konsumentów.

Tłumaczy, że 20 stycznia do banków popłynęły szczegółowe ankiety, które wrócą do UOKiK do końca tego tygodnia, i na tej podstawie urząd ustali, czy nie doszło do naruszeń przepisów. Ale na tym działania Urzędu się nie skończą, mówił gość Jedynki.

- Planowane są także zmiany w prawie, który ułatwią UOKiK działania prewencyjne, tłumaczył Adam Jasser. Do nich będzie należał czasowy zakaz sprzedaży czy marketingu produktu finansowego, jeśli zostanie stwierdzone, że zagraża to bezpieczeństwu konsumentów. - W tym czasie będziemy mogli przeprowadzić szczegółową analizę, czy nie jest łamane prawo, mówi Jasser. To sprawi, że niebezpieczny czy niekorzystny produkt nie zostanie dopuszczony na rynek.

Innym nowym narzędziem UOKiK ma być udział w procesach sądowych, wytaczanych przez pokrzywdzonych klientów. Jak wyjaśnia Jasser, chodzi o wyrażanie tzw. "istotnego poglądu w sprawie". - Wyrażalibyśmy swoją opinię w danej sprawie, jeśli wystąpiłby o to do nas sąd, lub strona poszkodowana - wyjaśnia.

Prezes UOKiK pytany o celowość nakładania niektórych kar przyznał, że decyzje jego Urzędu powinny być zrozumiałe dla opinii publicznej i obecnie trwa dyskusja nad systemem kar nakładanych przez urząd.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.