Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Tegoroczny koszyk ze święconką o 12 proc. droższy. Które produkty podrożeją najbardziej?

Ceny większości podstawowych produktów spożywczych potrzebnych do przygotowania tradycyjnego stołu wielkanocnego będą zdecydowanie wyższe niż przed rokiem. W największym stopniu, bo o ponad połowę i o ponad 1/3, wzrosną odpowiednio ceny tłuszczów roślinnych i masła.
Reklama
  • Według BNP Paribas, przed nami najsilniejsza podwyżka cen w XXI wieku. Produkty spożywcze na Wielkanoc mogą być droższe o ponad 20% niż przed rokiem.
  • Przeciętna święconka zawierająca dwa jaja, 50 g pieczywa i 50 g kiełbasy będzie o 12% droższa w porównaniu z ubiegłorocznymi Świętami.
  • Ceny będą wyższe we wszystkich grupach produktowych.

 

Sprawdź obecne ceny produktów spożywczych 

Jeszcze wyższe ceny nabiału i mięsa

Nieodłącznym elementem Świąt Wielkanocnych są jaja. W tym roku, ze względu na wyższe ceny pasz dla kur niosek, a także ograniczoną ich podaż, ze względu na grypę ptaków, za jaja zapłacimy o około 14% więcej niż przed rokiem.

Mięso, tradycyjne wyroby mięsne, wędliny, pasztety czy też kiełbasy spożywane w trakcie Wielkanocy również będą droższe. W szczególności wzrost cen widoczny będzie w przypadku mięsa drobiowego, które będzie o około 30% droższe w relacji rocznej. Podwyżki nie ominą również produktów wieprzowych. Ich ceny na sklepowych półkach mogą być o ok. 7% wyższe r/r, natomiast wędliny wieprzowe o 3-6%. Wynika to głównie ze wzrostu cen żywca wieprzowego, będącego konsekwencją wzrostu cen pasz i spadku pogłowia trzody chlewnej w Polsce i całej UE.

Drożej o blisko 35% zapłacimy za masło, a za twaróg o ponad 10% więcej niż przed rokiem. Wzrost cen nabiału wynika głównie z ograniczonej podaży mleka u największych eksporterów na świecie i utrzymującego się silnego popytu na produkty mleczarskie.

Wyższych cen należy spodziewać się również w przypadku tłuszczy roślinnych, które notują silne wzrosty na rynkach międzynarodowych. W tym roku ich ceny mogą być nawet o ponad 50% wyższe niż przed rokiem. Wzrosty cen nie ominą również owoców i warzyw.

Słodkie i słone wypieki droższe średnio o ponad 25%

Na świątecznym stole nie może zabraknąć również bab wielkanocnych, mazurków czy pieczywa, do których wypieku potrzebna jest mąka. - W tym roku, za sprawą rekordowo wysokich cen zbóż, a także wojny w Ukrainie oraz rosnących kosztów nawozów, energii i pracy, ceny mąki mogą być o ok. 25% wyższe, natomiast pieczywa o 25-30%. Oczekujemy również około 30-procentowego wzrostu cen cukru, w związku z tym zarówno za słodkie, jak i wytrawne wypieki trzeba będzie słono zapłacić – wyjaśnia dr Magdalena Kowalewska, starszy analityk sektora Food & Agri Banku BNP Paribas.

Podsumowując koszyk produktów spożywczych, najczęściej kupowanych przed Wielkanocą, w którego skład wchodzą: 1 kg chleba pszenno-żytniego, 2 kg mąki pszennej, 2 kg mięsa wieprzowego, 2 kg kurczaka patroszonego, 0,5 kg szynki wieprzowej, 1 kg kiełbasy wędzonej, 1 kg twarogu półtłustego, 30 jaj, 1 kg masła, 1 kg oleju rzepakowy, 1 kg jabłek, 1 kg buraków, 1 kg marchwi, 1 kg cebuli, 3 kg ziemniaków, 1 kg cukru i 2 litry soku jabłkowego, będzie o około 20% droższy w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

W związku ze wzrostem wszystkich głównych kategorii żywnościowych przygotowanie koszyczka wielkanocnego w tym roku będzie kosztować zdecydowanie więcej niż przed rokiem. Przeciętna święconka zawierająca dwa jaja, 50 g pieczywa i 50 g kiełbasy będzie o 12% droższa w porównaniu z ubiegłorocznymi Świętami.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.