Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

TOP 10 sieci z polskim kapitałem: lider umocnił pozycję, wicelider...zniknął z rynku

W połowie 2018 r. Kondej Marketing opublikował ranking dziesięciu najlepszych polskich sieci handlowych. Postanowiliśmy sprawdzić co dziś dzieje się w wybranych sieciach i czy nadal działają.
Reklama

Prezes Kondej Marketing tłumaczył w 2018 r., iż przy tworzeniu rankingu przyjęte zostały dosyć restrykcyjne kryteria określenia „polskości”. Brany był pod uwagę dominujący kapitał krajowy, zarówno w odniesieniu do sklepów, jak i organizatorów poszczególnych sieci. 

Sytuacja 3 lata temu i teraz

1. Dino. Format: supermarkety. W 2018 r. sieć awansowała z drugiego miejsca na 1. Na koniec marca 2018 roku sieć Dino liczyła 800 marketów, czyli o 161 więcej w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

A jak sieć wygląda dziś? Obecnie Dino rywalizuje o rynek z siecią Biedronka i znajduje się w indeksie WIG20. Po 9 miesiącach 2021 r. przychody Grupy wyniosły 9 498,1 mln zł i były o 2 135,9 mln zł, czyli o 29 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2020 r. Od początku 2021 r. otwarte zostały łącznie 234 sklepy w stosunku do 153 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na dzień 30 września br. sieć Dino liczyła 1 706 marketów, o 335 więcej niż przed rokiem. 

2. Piotr i Paweł. Format: supermarkety. W 2018 r. sieć spadła z pierwszej na drugą pozycję i miała wtedy 138 sklepów.

A jak jest dziś? Szyld Piotr i Paweł zniknął z rynku. W październiku 2019 r. podpisano umowę sprzedaży większościowych udziałów w sieci spółce zależnej Spar Group z RPA. W Polsce firma jest zarejestrowana jako Wasz Sklep Spar. Dawne sklepy Piotr i Paweł zmieniły więc szyld na międzynarodowy brand Spar. Rebranding przeszło 56 z 66 zakupionych przez SPAR Group sklepów, 10 zostało zlikwidowanych i nie zyskało nowego logo, a kilka zostało zamkniętych już po zmianie logo. Obroty sieci ukształtowały się na poziomie ok. 638,2 mln zł. Pod logo SPAR działa w sumie 230 placówek, z czego większość to małe sklepy franczyzowe.

3. Polomarket. Format: supermarkety. W 2017 r. sieć była na czwartym miejscu. W 2018 r. sieć liczyła 280 sklepów i zatrudniała 6,5 tys. osób.

Dziś? Firma podaje, że również liczy ponad 280 placówek. Miesięcznie sklepy sieci odwiedza prawie 9 mln klientów w całym kraju. Spółka POLOmarket zanotowała w 2020 roku 1 861 908 584,87 zł przychodów względem 1 882 262 914,22 zł w roku 2019. Zysk netto to 4 886 385,06 zł (5 051 169,77 zł zysku w 2019 r.).

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.