Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Total przejmie sieć stacji Lukoil w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że francuski koncern Total, jeden z największych koncernów naftowych na świecie, może wrócić na rynek detaliczny paliw w Polsce. Eksperci rynkowi, z którymi rozmawialiśmy oceniają nieoficjalnie, że najbardziej prawdopodobne wydaje się przejęcie przez Francuzów sieci stacji należącej do spółki Lukoil Polska.
Reklama
Spółka Total Polska poinformowała, że w 2015 roku otwiera w Polsce nowy rozdział w swojej historii, zmieniając tym samym sytuację na krajowym rynku. W przyszłym tygodniu odbędzie się w związku z tym konferencja prasowa z udziałem Thibauda de Lisle, dyrektora generalnego Total Polska oraz Magdaleny Myszczyszyn, dyrektor działu paliw francuskiej spółki.

Do tej pory Total w Polsce koncentrował się na hurtowej sprzedaży paliw z niemieckiej rafinerii w Schwedt, położonej przy polskiej granicy, w której posiada udziały, a także na sprzedaży olejów silnikowych.

Ostatnio Total uzgodnił wprawdzie warunki sprzedaży swoich udziałów w spółce PCK Rafinerie, zarządzającej rafinerią w Schwedt, rosyjskiemu koncernowi Rosnieft, ale Francuzi są również właścicielem rafinerii w Leunie koło Lipska, podobnie jak zakład w Schwedt zaopatrywanej w ropę rurociągiem "Przyjaźń", tranzytem przez Polskę. Większość z około 1300 stacji paliw, znajdujących się w promieniu 150 km od tej rafinerii, zaopatrywana jest przez Total.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, przy granicy z Niemcami gotowa jest już stacja paliw z identyfikacją wizualną firmy Total. To mogłoby sugerować, że firma chce przedłużyć łańcuch wartości na polskim rynku, oprócz sprzedaży hurtowej wchodząc także na rynek detaliczny.

Jednocześnie zmiana sytuacji na krajowym rynku byłaby możliwa jedynie w przypadku przejęcia przez Francuzów którejś z liczących się sieci stacji.

- Najbardziej prawdopodobnym obiektem przejęcia wydaje się sieć Lukoil - ocenia pragnący zachować anonimowość ekspert rynku paliwowego. - Z jednej strony Total od wielu lat utrzymuje świetne relacje biznesowe w przedsiębiorstwami rosyjskimi, a z drugiej o tym, że sieć Lukoila w Polsce jest na sprzedaż mówiło się nieoficjalnie już od jakiegoś czasu, przynajmniej od momentu wyjścia tej firmy z rynku detalicznego w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech w 2014 roku.

Kolejną przesłanką może być fakt, że sieć stacji Lukoil Polska praktycznie od 2009 roku się nie rozwija. Na koniec 2009 roku liczyła 113 stacji, a obecnie jest to 116 placówek, z których ostatnia uruchomiona została w 2013 roku.

Teoretycznie w grę mogłoby też wchodzić przejęcie którejś z trzech największych sieci należących do zagranicznych koncernów, czyli firm BP, Shell lub Statoil, ale w dwóch pierwszych przypadkach wydaje się to mało prawdopodobne, bo obie sieci rozwijają się w Polsce dość dynamicznie, a obiekty Statoil w ostatnich latach już zmieniły właściciela.

Ewentualne przejęcie sieci Lukoil nie dałoby wprawdzie Totalowi szczególnie silnej pozycji na krajowym rynku detalicznym, jako że byłaby to szósta pod względem liczebności sieć w kraju, obejmująca niespełna 2 proc. wszystkich działających w Polsce stacji, ale niewykluczone, że mógłby to być jedynie wstęp do dalszej ekspansji.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.