Toujust - antykryzysowe dyskonty mają być tańsze niż Lidl i Aldi

Według medialnych doniesień nowa francuska sieć dyskontów otworzy swój pierwszy sklep w Alès w regionie Gard, sprzedając głównie produkty marki własnej.
Toujust - nowe dyskonty w Europie
Sieć Toujust jest pomysłem Fabrice'a Gerbera, doświadczonego menedżera w handlu detalicznym, który pracował m.in. dla Leclerc, Système U i Aldi.
Sieć będzie funkcjonowała jako spółdzielnia, z czterema głównymi udziałowcami: Gerdis (spółka Fabrice Gerber), RT Logistique, Mila Capital i Val Invest.
Ponadto dostawcy będą udziałowcami i podzielą się 25% zysków.

Toujust podzieli się zyskami
Co istotne, w dyskontach Toujust nie będzie żadnych pośredników między dystrybutorem a producentami, centralnego biura zakupów, a to oznacza mniejsze koszty w ostatecznym rozrachunku.
Kolejnym elementem strategii jest zakładanie sklepów na obrzeżach miast średniej wielkości we Francji, liczących od 10 do 12 tysięcy mieszkańców.
Kilkanaście sklepów pojawi się w pierwszej połowie 2023 roku w Monéteau (Yonne), Cambrai (Nord), Lempdes (Puy-de-Dôme), Lens (Pas-de-Calais), Montauban (Tarn-et-Garonne), Terrasson (Dordogne), Saint-Quentin (Aisne), Saint-Maur (Indre) i Arbent-Oyonnax (Ain).
W planach Toujust 300 sklepów
Do końca roku firma planuje otworzyć około 50 sklepów, a w ciągu 5 lat 300.
Każdy sklep będzie miał powierzchnię 999 metrów kwadratowych i oferować będzie 7500 SKU, z czego 80% stanowić będzie żywność, w tym 45% kategoria produktów świeżych.
Firma będzie sprzedawać głównie marki własne i polegać na 100 małych dostawcach. Reklamuje ceny niższe o 5-10% w porównaniu do bezpośrednich konkurentów.
W Polsce wg danych NielsenIQ kanał dyskontowy odpowiada za 41,1 proc. sprzedaży żywności i napojów. To o 2 punkty procentowe niż rok wcześniej. Udziały w rynku tracą natomiast hipermarkety, supermarkety oraz sklepy małego formatu.