Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Trading down nawet w Biedronce. Co to oznacza?

Jeronimo Martins, właściciel m.in. sieci Biedronka, widzi pierwsze oznaki zjawiska "trading down" w Polsce, czyli wybierania przez klientów tańszych produktów - poinformowali przedstawiciele grupy podczas telekonferencji.
Reklama

Trading down - co to znaczy?

Zjawisko "trading down" widzimy głównie w Portugalii i Kolumbii, ale pod koniec trzeciego kwartału zaobserwowaliśmy to też w Polsce, widać tam pierwsze oznaki. Klienci kupują tańsze produkty w danych kategoriach, częściej wybierają marki własne - powiedziała Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

Jak dodała, klienci w Polsce kupują mniej produktów w ramach zakupów. Rośnie z kolei liczba klientów w sklepach Biedronki, do czego przyczynił się też prawdopodobnie napływ uchodźców z Ukrainy.

Przychody Biedronki po III kwartałach

Przychody Biedronki, w walucie lokalnej, wzrosły po trzech kwartałach 2022 roku o 23 proc., a w samym trzecim kwartale o 26,4 proc.

Sprzedaż porównywalna (LFL) w sieci Biedronka wzrosła po trzech kwartałach 2022 roku o 19,5 proc. w walucie lokalnej. W euro sprzedaż sięgnęła 12,7 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku o 19,7 proc.

W trzecim kwartale sprzedaż porównywalna Biedronki, w walucie lokalnej, wzrosła o 23,3 proc. W euro sprzedaż sięgnęła w tym okresie 4,4 mld euro, 21,6 proc. więcej rok do roku.

Biedronka chce pozostać konkurencyjna

"Chcemy pozostać konkurencyjni. Rodziny odczuwają wpływ inflacji i stóp procentowych na dochody i mogą dalej zmniejszać wolumeny zakupów i wybierać tańsze produkty. (...) Musimy być z klientami, musimy stawiać na konkurencyjność, by dalej zwiększać sprzedaż" - powiedziała Ana Luisa Virginia, pytana o spodziewaną marżę w Biedronce w kolejnych okresach.
"Będziemy robić wszystko, by redukować koszty, mamy inicjatywy oszczędnościowe, ale oczywiście będzie to wyzwaniem" - dodała.

Biedronka chce zwiększać udziały w rynku

Poinformowała, że Biedronka będzie chciała nadal zwiększać udziały rynkowe. Dyrektor wskazała, że widać jeszcze potencjał do rozwoju sieci Biedronki w Polsce, o ok. 100 placówek rocznie w kolejnych latach, w tym w mniejszych miastach.

Biedronka otworzyła od początku roku 65 nowych sklepów, przemodelowała 252 miejsca, a także rozpoczęła działalność nowego centrum dystrybucyjnego. Na koniec września sieć liczyła 3 304 sklepy.

Jeronimo Martins spodziewa się dalszej presji kosztowej

Jak poinformowała Ana Luisa Virginia, grupa Jeronimo nie spodziewa się zmniejszenia presji kosztowej w czwartym kwartale. Ponadto baza dla wyników czwartego kwartału jest wysoka. Jeronimo przewiduje więc dalszą presję na marże w IV kwartale.

Jej zdaniem za wcześnie oceniać wpływ zapowiedzianego podatku od nadmiarowych zysków w Portugalii, trzeba poczekać na szczegóły. "Nie widzimy żadnych nadmiarowych zysków w Portugalii" - powiedziała dyrektor finansowa, zauważając, że już CIT w Portugalii jest najwyższy w Europie.

Grupa Jeronimo Martins poinformowała o planach przyspieszenia tempa ekspansji sieci Ara w Kolumbii. Liczba otwarć sklepów tej marki w tym roku ma wynieść 230-250 wobec 180 planowanych wcześniej.

"To najlepszy moment, by przyspieszyć rozwój. Rynek się odbuduje, chcemy być na to gotowi. Mamy lokalizacje, mamy środki" - powiedziała Ana Luisa Virginia.

Zobacz ceny w sklepach Biedronka.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum