PARTNERZY PORTALU

Transformacja działu zakupów. Od czego zacząć?

Autor: Guido Baier, Maciej Nowakowski, Paulina Kawecka, McKinsey 13 maja 2021 14:45

Transformacja działu zakupów. Od czego zacząć? fot. dział zakupów i logistyki to dwa ogniwa tego samego łańcucha, shutterstock

Zgodnie z badaniem McKinsey Global Institute z sierpnia 2020 r. w którym przepytano 35 ekspertów z branży przemysłu samochodowego, farmaceutycznego, lotniczego oraz elektronicznego, respondenci spodziewają się, że zakłócenia w dostawach, które trwają dłużej niż 1 miesiąc występować będą minimum co 3,7 roku. Badanie pokazuje, że liderzy biznesowi rozumieją ryzyka i wiedzą, że zakłócenia podobne do obecnej pandemii, będą się powtarzały. Ponad 90% z nich planuje działania zapobiegawcze i zmniejszające ich wpływ na funkcjonowanie organizacji. W jaki jednak sposób priorytetyzować te działania?

Dwa główne wyzwania spowodowane obecnym kryzysem - spadek popytu (35% respondentów) oraz braki w dostawach materiałów (33% respondentów) - mogą szybko doprowadzić do spadku przychodów oraz rentowności. Odpowiedzią na nie może być wzmocnienie funkcji zakupowej i przekształcenie jej w funkcję strategiczną. Rola zakupów powinna być rozumiana nie tylko jako zabezpieczanie dostaw czy renegocjacje cen w celu osiągnięcia wymiernych oszczędności w krótkim okresie, ale również posiadanie zdefiniowanej strategii pozyskiwania produktów i materiałów (uwzględniającej m.in. z jakich krajów lub regionów powinni pochodzić dostawcy, jak powinien wyglądać mix dostawców, jak budowane będą relacje z kluczowymi partnerami biznesowymi) oraz zarządzania specyfikacjami (jakie produkty są potrzebne). Takie działania pozwolą nie tylko ograniczyć koszty, ale również wypracować trwałą przewagę konkurencyjną.

Zgodnie z raportem McKinsey Reimagining procurement for the next normal, firmy z wysoko rozwiniętymi funkcjami zakupowymi znacząco wyprzedzały pozostałych graczy, odnotowując o 42% wyższą stopę zwrotu dla akcjonariuszy w okresie 5 lat po kryzysie. MGI szacuje bowiem, że zakłócenia w dostawach prowadzą do utraty łącznie 42% rocznego EBITDA przedsiębiorstw (jako skumulowanej straty na przestrzeni 10 lat).  W polskich firmach bardzo często funkcja zakupowa spełnia rolę usługodawcy dla innych departamentów.

Obecna pandemia uwidoczniła jak ważną rolę odgrywają zakupy oraz dała liderom zakupów w kraju dużo większy mandat i dostęp do kierownictwa firm, mogąc tym samym stać się impulsem do zmian. Oto przykłady:

W jednej z firm z branży motoryzacyjnej działających w Polsce podczas programu transformacyjnego wdrożono narzędzia cyfrowe, w tym platformę do eRFQ umożliwiającą obsługę oraz analizę elektronicznych zapytań ofertowych. Została podjęta decyzja o dostosowaniu struktury departamentu zakupów m.in. poprzez dodanie funkcji inżyniera kosztów, podkreślając istotę wprowadzania dźwigni technicznych w organizacji oraz podnosząc rangę zespołu do roli partnera merytorycznego dla obszaru operacji. Dla zespołu zakupowego stworzono także kompleksowy program budowania umiejętności, pokrywający zarówno kompetencje menedżerskie, jak i umiejętności techniczne.







BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10849
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,69

  • Śr

    2,99

  • Min

    2,39

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.