PARTNER PORTALU

Trend roślinny - zagrożenie czy szansa dla branży mięsnej?

www.portalspozywczy.pl 17 listopada 2020 09:10

Trend roślinny - zagrożenie czy szansa dla branży mięsnej? Trend roślinny - Szansa czy zagrożenie dla branży mięsnej? fot. shutterstock

Trend roślinny coraz mocniej wchodzi w branżę mięsną, nie tylko pod postacią zamienników mięsa, ale także jako inicjatywy legislacyjne. To przede wszystkim Zielony Ład, poprzez który Komisja Europejska chce położyć duży nacisk na produkcję roślinną. Czy branża powinna zwalczać te tendencje czy też dostrzec w nich szansę i próbować na nich zarobić? M.in. o tym rozmawialiśmy podczas Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Podczas sesji otwierającej Forum, Paweł Nowak, dyrektor zarządzający Goodvalley przyznał, że dla branży mięsnej obecne trendy rynkowe są wyzwaniem.

- Z badań wynika, że 41 proc. Polaków od początku pandemii ograniczyło konsumpcję mięsa. Chcemy być zdrowsi, gotować lepiej, jeść więcej warzyw. Uważam, że branża mięsna nie powinna udawać, że trend na ograniczanie spożycia mięsa nie ma miejsca, że to margines. My od początku mówiliśmy: mniej ale lepiej. Widzimy to dzisiaj w postaci sytuacji niepewności, pandemii, dbania o siebie i swoje zdrowie - dodał.

Tomasz Jakubiak, szef kuchni, restaurator, gospodarz programu "Sztuka Mięsa”, ambasador kampanii „Marka Polskie Mięso. Polska Smakuje" podkreślił, że mięsożerców wciąż jest dużo więcej niż osób na diecie roślinnej.

- Uważam, że jak ktoś przeskoczy na warzywa to szybko wróci do mięsa. Wielu moich znajomych tak powracało. Kiedyś zadano mi pytanie jaka jest moja ulubiona wege potrawa. Odpowiedziałem, że ziemniaki które podaje się do kotleta! Rzucili się potem na mnie, że nie podchodzę z poważaniem do wegetarian. Absolutnie tak nie jest. Po prostu kocham mięso, ale kocham też warzywa i staram się uświadomić ludziom, że trzeba zrównoważyć dietę mięsną i warzywną. Choć zrobiłem kiedyś nawet deser z boczku - przyznaje.

Dużym wyzwaniem dla branży jest kwestia Europejskiego Zielonego Ładu, który ma m.in. promować produkcję roślinną i ekologiczną.

Ludomir Biedecki, radca prawny, associated partner w Kancelarii Noerr nie ma wątpliwości, że branża nie zatrzyma Zielonego Ładu, może jedynie wpływać na kształt konkretnych przepisów.

- Lobbing i wpływanie na kształt przepisów będą niezbędne. Do wyzwań, które czekają branżę mięsną w perspektywie prawnej trzeba się będzie dostosować. Zmiany spowodują zwiększone konsolidacje i zanikanie mniejszych graczy, którzy nie podołają jeszcze większym ograniczeniom. Siła branży leży w tym żeby jednym głosem dyskutować o kształcie ram prawnych, aby nie spowodować przewrócenia się całej branży, a pomóc dostosować się do zmian żeby produkcja mięsna była możliwa. Wszelkie analizy pokazują, że mięso nie zniknie z naszych talerzy, zarówno w Polsce, jak i globalnie, ale będą się zmieniały proporcje. Branża mięsna ma swoje miejsce, w związku z czym ma swój głos. Aktualnie w pracach legislacyjnych brakuje konsultacji społecznych i analiz związanych ze skutkami. Natomiast w mojej ocenie nie uda się odwrócić samego trendu i pewne strategie po prostu zostaną zrealizowane w określonych perspektywach czasowych - podsumowuje.

Więcej na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7166

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    19,99

  • Śr

    16,58

  • Min

    10,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.