Trendy w handlu detalicznym według eksperta firmy Nielsen

Oto siedem trendów w obszarze handlu detalicznego, które według Małgorzaty Cicheckiej, ekspertki firmy Nielsen, będą ważne w 2019 roku:
1. Trend zdrowotny
Zdrowie jest zdecydowanie największą obawą Polaków. Trzy czwarte polskich konsumentów zgadza się ze stwierdzeniem, że „jesteś tym co jesz”. W związku z tym coraz większą uwagę zwracamy na to, co jemy i nie oszczędzamy na produktach spożywczych. - Ma to odzwierciedlenie przede wszystkim w uważnym czytaniu etykiet na opakowaniach, ale również wybieraniu produktów z możliwie najkrótszą listą składników. Wpływa to także na decyzje zakupowe kupujących, gdyż zdecydowanie więcej Polaków niż Europejczyków jest gotowych zapłacić więcej za produkty nie zawierające niepożądanych składników - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Małgorzata Cichecka, Sales Effectiveness Leader for CEE w Nielsenie.
2. Patriotyzm zakupowy
Trend zdrowotny powoduje również wspieranie rodzimych dostawców zdrowej żywności. Patriotyzm zakupowy zaczynamy obserwować na polskim rynku dla coraz większej ilości kategorii spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. - Według badań Nielsena średnio co drugi konsument w Polsce twierdzi, że woli kupować produkty, które zostały wytworzone przez lokalnych producentów niż przez międzynarodowe koncerny. Lokalność ma też dla nas większe znaczenie niż dla przeciętnego Europejczyka - tłumaczy ekspertka.
Dodaje, że na wybór lokalnych produktów przyczynia się wiele czynników – lokalna produkcja kojarzy się z lepszą jakością, wspieraniem polskiej gospodarki ale również daje poczucie przynależności do konkretnej społeczności.
3. Spersonalizowane oferty
Sama przynależność do konkretnej, wąskiej społeczności konsumentom już nie wystarcza - chcą czuć się wyjątkowi i mieć indywidualnie spersonalizowaną ofertę. - Ten trend jest bardzo widoczny na rynku kosmetyków, gdzie można dopasowywać produkty do wszystkich swoich potrzeb (specyfika rodzaju skóry, włosów), ale także samo opakowanie można zamówić w spersonalizowanej formie. W tym kierunku podążają również producenci produktów spożywczych - zauważa przedstawicielka Nielsena.
4. Rozwój kanału e-commerce
Zdecydowanie prostszy dostęp do spersonalizowanej indywidualnie oferty daje nam łatwy dostęp do internetu oraz rozwój e-commerce. Kanał ten nadal jest niedoceniony i możliwości jego rozwoju w Polsce są ogromne – według Nielsena sprzedaż on-line stanowi niespełna 1% sprzedaży rynku dóbr FMCG w Polsce. Dla polskiego rynku FMCG udział e-commerce jest zdecydowanie niższy niż średnia globalna. - Przewidujemy jednak, że zakupy on-line będą miały coraz większą liczbę swoich zwolenników i w ciągu kolejnych 4 lat udział ten może zostać podwojony - mówi Małgorzata Cichecka.
Więcej na portalspozywczy.pl