Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Trzej królowie handlu. Jest polska sieć

Supermarkety i dyskonty zawładnęły rynkiem detalicznym w Polsce. Różnice między nimi się zacierają. Ofiary ich popularności? Oczywiście hipermarkety.
Reklama
  • Pod względem formatów sprzedaży detalicznej utrzymuje się szybki trend wzrostowy liczby działających w naszym kraju supermarketów i
    dyskontów.
  • W latach 2010-2021 ich liczba wzrosła odpowiednio o 100% i 86% - wynika z raportu Banku Pekao "Branża dystrybucji FMCG. Czy charakter dóbr pierwszej potrzeby zneutralizuje wpływ spowolnienia makro?

Jak piszą analitycy banku, oba formaty (supermarkety i dyskonty) upodabniają się do siebie pod względem zakresu i struktury oferty czy sposobu organizacji
powierzchni handlowej. Jest to z jednej strony uwarunkowane czynnikami ekonomiczno-społecznymi (rosnące oczekiwania konsumentów względem jakości oferty vs optymalizacja marż), a drugiej strony – konkurencją pomiędzy poszczególnymi graczami działającymi w obu tych
segmentach.

Dyskonty i supermarkety w osiągnęły już ponad 50% udziału w sprzedaży artykułów FMCG

W rezultacie postępujących zmian preferencji konsumentów dyskonty i supermarkety w 2021 r. osiągnęły już ponad 50% udziału w sprzedaży artykułów FMCG (podczas gdy na początku minionej dekady przypadało na nie tylko 30% obrotów).
▪ Szczególnie szybko rozwijającą się podgrupą w formacie supermarketów są markety proximity (tzn. osiedlowe), atrakcyjne przede wszystkim ze względu na dogodne położenie dla konsumentów (bliskość zamieszkania).
▪ Z kolei udział małego formatu spadł z blisko 50% na początku minionej dekady do niewiele ponad 25% w 2021 r. Coraz większą rolę odgrywa tutaj segment convenience, który odpowiada już za blisko 1/3 obrotów całego tego kanału.
▪ Drugą „ofiarą” rosnącej popularności supermarketów i dyskontów są hipermarkety, których udział rynkowy spadł już o 10 punktów procentowych w porównaniu z 2010 r.
▪ W ujęciu podmiotowym, w segmencie sklepów wielobranżowych coraz wyraźniejsza jest dominacja Jeronimo Martins (Biedronka) i dwóch marek Grupy Schwarz (Lidl i Kaufland) – podmioty te w 2021 r. osiągnęły łącznie obroty w wysokości 106 mld złotych.
Stanowiło to ponad 63% obrotów wygenerowanych przez TOP10 graczy działających w tym segmencie. Z kolei w segmencie drogerii wyraźna jest dominacja grupy Rossmann (ponad 68% udziałów w obrotach TOP10).

Struktura rynku FMCG w Polsce

fot. za Bank Pekao
fot. za Bank Pekao

 

fot. za Bank Pekao
fot. za Bank Pekao

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum