Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

UOKiK karze za przewagę kontraktową. Eurocash znalazł na to sposób

Eurocash został przez UOKiK srogo ukarany w kwestii wykorzystywania przewagi kontraktowej. Teraz spółka wdraża nową politykę zarządzania relacjami z dostawcami.
Reklama

Bolesna końcówka roku w Eurocash

Pod koniec 2021 roku prezes UOKiK - Tomasz Chróstny - nałożył ponad 76 mln zł kary na spółkę za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej.

- Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka Eurocash pobierała od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat. Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia. Ponadto dostawcy nie otrzymywali informacji o kosztach i rezultatach niektórych usług. Celem tego typu działań Eurocash było obniżenie wynagrodzenia podmiotom dostarczającym do sklepów produkty rolne i spożywcze. (...)- mówił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Sposób Eurocashu na uniknięcie sądowych batalii

Prezes UOKiK wydał 28.09.2020 roku postanowienie o wszczęciu z urzędu wobec Eurocash S.A. postępowania w sprawie praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową.

W ramach toczącego się postępowania, w odpowiedzi na wezwanie prezesa UOKiK, spółka przekazała, że od 2017 roku nie pobiera w ogóle wynagrodzenia za usługi rozszerzania rynków zbytu, natomiast w okresie od 1.01.2019 do 31.10.2020 roku obciążyła dostawców łączną kwotą ok. 19 mln zł za świadczenie usług ogólnosieciowych i wsparcia sprzedaży.

Równocześnie spółka od 1.01.2021 roku, realizując rozpoczętą w 2017 roku strategię upraszczania relacji z dostawcami, zaprzestała świadczenia na ich rzecz usług ogólnosieciowych i wsparcia sprzedaży oraz pobierania z tego tytułu wynagrodzenia, o czym poinformowała UOKiK. Prezes UOKiK wydał decyzję (30.11.2021 roku), w której uznał, iż spółka dopuściła się praktyki nieuczciwie wykorzystującej przewagę kontraktową.

Spółka nie zgadza się ze stanowiskiem UOKiK, wobec czego 30.12.2021 roku złożyła odwołanie od tej decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obowiązek zapłaty kary pieniężnej nałożonej przez prezesa UOKiK powstanie dopiero po uprawomocnieniu się decyzji, tj. po wydaniu wyroku przez Sąd II Instancji (Sąd Apelacyjny). Eurocash podaje, że w obecnych warunkach czas trwania postępowania od momentu wydania decyzji do momentu wydania prawomocnego wyroku przez Sąd
Apelacyjny wynosi ok. 4-5 lat.

Grupa Eurocash podaje, że przeciwko spółce toczy się w każdym roku kilka postępowań sądowych wszczynanych przez dostawców, którzy dochodzą zwrotu zapłaconych w przeszłości na rzecz spółki świadczeń (w postaci innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży, tzw. opłat
półkowych) na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

W roku 2021 roku zakończyły się 2 sprawy, w wyniku ich rozstrzygnięcia spółka zapłaciła dostawcom kwotę ok. 300 tys. zł.

Aktualnie firma wdraża nową politykę zarządzania relacjami z dostawcami. Zakłada ona konieczność każdorazowego potwierdzania z dostawcami (za pośrednictwem specjalnie utworzonego narzędzia informatycznego) zlecania spółce wszelkich usług promocyjno-marketingowych, zasad ich realizacji oraz wysokości wynagrodzenia przysługującego Grupie z tego tytułu. Dostawcy muszą także potwierdzić prawidłową realizację tych usług.
Wdrożenie powyższego rozwiązania pozwoli uniknąć ryzyka ewentualnych sporów sądowych z dostawcami (i ich rozstrzygnięć na niekorzyść spółki) dotyczących uzgadniania zakresu i prawidłowej realizacji usług czy wysokości wynagrodzenia.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.