Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

UOKiK: W relacjach sieci z dostawcami widzimy już pierwsze niedozwolone praktyki

Opłaty wstępne za wprowadzenie produktów do sieci handlowych, sztuczne kreowanie popytu i podaży, wymuszanie produkcji pod marką własną sieci handlowej – to niektóre z praktyk, które budzą wątpliwości UOKiK, a które dotyczą relacji sieci z dostawcami. Urząd zapewnia, że każdej ze spraw będzie przyglądać się indywidualnie, ale zapowiada też, że niektóre przypadki będzie musiał przekazać do zbadania właściwym organom państwa.
Reklama

Jak mówi w wywiadzie dla serwisu dlahandlu.pl prezes Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał, widoczne są już pierwsze pozytywne skutki tzw. ustawy o przewadze kontraktowej, która weszła w życie pół roku temu.

- W ostatnich latach mieliśmy zawsze dużo skarg w tej kwestii, a ostatnio skarg w takiej skali  już nie ma. Nie znaczy to, że w ogóle nie mamy co robić, ale skarg jest mniej. Pytanie, czy dostawcy i sieci handlowe dopiero się przyglądają sytuacji, czy też rzeczywiście ta strona, która do tej pory nadużywała swojej przewagi trochę się przestraszyła – mówi Marek Niechciał.

Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy, która zajmuje się sprawami związanymi z przewagą kontraktową ocenia, że przedsiębiorcy jeszcze przed uchwaleniem ustawy zaczęli rewidować swoją politykę i wielu z nich zmieniło swoje umowy.

- Na przykład w kwestii relacji pomiędzy rolnikami i odbiorcami, gdzie zawsze mamy sporą liczbę skarg, zauważyliśmy w toku badań umów na dostawę mleka, że przedsiębiorcy przygotowywali się do wejścia w życie ustawy i zmieniali zapisy umów i warunki dostaw. Można powiedzieć, że ustawa już zadziałała w efekcie psychologicznym – mówi Piotr Adamczewski w rozmowie z dlahandlu.pl.

Natomiast jeśli chodzi o relacje między sieciami handlowymi i przetwórcami, to w tej chwili można zaobserwować przerzucanie się odpowiedzialnością.

- Tak jest w postępowaniu dotyczącym masła. Badamy czy szybki wzrost cen masła w ubiegłym roku miał związek z trendami ogólnoświatowymi, czy też  sieci chciały może wykorzystać tę sytuację do poprawy swoich marż. Zauważyliśmy, że przedsiębiorcy przerzucają się odpowiedzialnością – przetwórcy uważają, że cały zysk poszedł w kierunku sieci handlowych natomiast sieci wskazują na niecne działania przetwórców, którzy próbują sztucznie grać popytem i podażą – mówi dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

I dodaje, że w trakcie wyszły na jaw pewne okoliczności, które bez prowadzonego badania pewnie nie zostałyby zauważone, takie jak np. wystawianie faktur na rzekomo zawyżone ceny surowców, czy wspomniane sztuczne kreowanie popytu i podaży. - Na pewno przekażemy te informacje właściwym organom państwa - zapewnia.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (3)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.