UOKiK: W relacjach sieci z dostawcami widzimy już pierwsze niedozwolone praktyki

Opłaty wstępne za wprowadzenie produktów do sieci handlowych, sztuczne kreowanie popytu i podaży, wymuszanie produkcji pod marką własną sieci handlowej – to niektóre z praktyk, które budzą wątpliwości UOKiK, a które dotyczą relacji sieci z dostawcami. Urząd zapewnia, że każdej ze spraw będzie przyglądać się indywidualnie, ale zapowiada też, że niektóre przypadki będzie musiał przekazać do zbadania właściwym organom państwa.
Jak mówi w wywiadzie dla serwisu dlahandlu.pl prezes Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał, widoczne są już pierwsze pozytywne skutki tzw. ustawy o przewadze kontraktowej, która weszła w życie pół roku temu.
- W ostatnich latach mieliśmy zawsze dużo skarg w tej kwestii, a ostatnio skarg w takiej skali już nie ma. Nie znaczy to, że w ogóle nie mamy co robić, ale skarg jest mniej. Pytanie, czy dostawcy i sieci handlowe dopiero się przyglądają sytuacji, czy też rzeczywiście ta strona, która do tej pory nadużywała swojej przewagi trochę się przestraszyła – mówi Marek Niechciał.
Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy, która zajmuje się sprawami związanymi z przewagą kontraktową ocenia, że przedsiębiorcy jeszcze przed uchwaleniem ustawy zaczęli rewidować swoją politykę i wielu z nich zmieniło swoje umowy.
- Na przykład w kwestii relacji pomiędzy rolnikami i odbiorcami, gdzie zawsze mamy sporą liczbę skarg, zauważyliśmy w toku badań umów na dostawę mleka, że przedsiębiorcy przygotowywali się do wejścia w życie ustawy i zmieniali zapisy umów i warunki dostaw. Można powiedzieć, że ustawa już zadziałała w efekcie psychologicznym – mówi Piotr Adamczewski w rozmowie z dlahandlu.pl.
Przeczytaj także:
Natomiast jeśli chodzi o relacje między sieciami handlowymi i przetwórcami, to w tej chwili można zaobserwować przerzucanie się odpowiedzialnością.
- Tak jest w postępowaniu dotyczącym masła. Badamy czy szybki wzrost cen masła w ubiegłym roku miał związek z trendami ogólnoświatowymi, czy też sieci chciały może wykorzystać tę sytuację do poprawy swoich marż. Zauważyliśmy, że przedsiębiorcy przerzucają się odpowiedzialnością – przetwórcy uważają, że cały zysk poszedł w kierunku sieci handlowych natomiast sieci wskazują na niecne działania przetwórców, którzy próbują sztucznie grać popytem i podażą – mówi dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy.
I dodaje, że w trakcie wyszły na jaw pewne okoliczności, które bez prowadzonego badania pewnie nie zostałyby zauważone, takie jak np. wystawianie faktur na rzekomo zawyżone ceny surowców, czy wspomniane sztuczne kreowanie popytu i podaży. - Na pewno przekażemy te informacje właściwym organom państwa - zapewnia.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- 3
- NASTĘPNA »
-
kier 2018-01-23 15:36:17
he he gratisy to są znamiona korupcji gospodarczej ... panie producent pisz pan do ...
-
producent 2018-01-23 15:11:03
Urząd winien już się zainteresować siecią Lewiatan, która wymusza na sklepach zakaz dokonywania zakupów produktów od miejscowych przetwórców. W grę wchodzą jakieś gratisy i inne korzyści dla właścicieli sklepów, bo ci zakazują swoim pracownikom zamawiania towarów od miejscowych. Jestem niedużym producentem i słyszę takie zakazy od sklepów w różnych powiatach. Nie jest to odosobniony przypadek tylko reguła na szeroką skalę.
-
Aleksander 2018-01-23 14:29:01
😂 😂
No śmiało! Ktoś pierwszy się wychyli? 😂
Taki dostawca będzie spalony w całej Polsce.
- 17:31 Minister zdrowia: Od 27 lutego zasłanianie ust i nosa będzie możliwe tylko...
- 17:28 Od soboty zamknięte hotele i galerie w Warmińsko-Mazurskim; w pozostałych...
- 17:16 W Gdańsku muszą zniknąć słupy z gigantycznymi logotypami. Sieci odwołują się
- 17:06 Przedstawicielka Galerii Warmińskiej: Decyzja o lockdownie to nasza tragedia
- 17:02 Mały Głód wkracza w świat gamingu
- 15:37 Niedzielski: trzecia fala koronawirusa się rozpędza
- 15:23 Polska na piątym miejscu w UE pod względem środków otrzymanych z EBI
- 15:13 Czeski premier zapowiada nowe restrykcje podobne do wiosennego lockdownu
-
Biedronka walczy w UE o soki Riviva
-
Założenia kodeksu: Franczyzobiorca będzie mógł rozwiązać umowę za 3...
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Żabka inwestuje w zautomatyzowane centrum logistyczne pod Warszawą
-
Quiosque ucieka przed skutkami pandemii do Grupy Immobile
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
- 1 PRCH: Potrzebujemy handlowych niedziel, można to pogodzić z przestrzeganiem...
- 2 Anna Prymakowska w zarządzie OEX E-Business. Wcześniej kierowała zarządem...
- 3 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 4 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 5 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 6 Dino, Specjał, Eurocash - zobacz, ile firmy otrzymały pomocy publicznej
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
937 sklepów Carrefoura w Polsce ze spadkiem sprzedaży o 0,6 proc
-
Tarcza Finansowa 2.0. Jak skutecznie sięgnąć po pomoc?
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.