Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

UOKiK: Zwrot nietrafionego prezentu zależy od dobrej woli sprzedawcy

Jeśli produkt jest wadliwy, można go zareklamować, jednak trzeba mieć paragon zakupy. Natomiast nietrafiony prezent można zwrócić tylko w sklepie internetowym. Jeśli jednak Mikołaj kupował stacjonarnie, możliwość takiego zwrotu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy i to sprzedawca określa warunki zwrotu – przypomina UOKiK.
Reklama

- Sweter bez guzików? Zabawka, która nie działa? Brak stron w książce? Inna wada prezentu? Reklamuj! Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Na reklamację masz dwa lata od daty zakupu. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Sprzedawca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, np. na butach występują przebarwienia, możesz żądać nawet zwrotu pieniędzy – przypomina UOKiK.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku nietrafionego prezentu. - Gdy Mikołaj nie trafił w twój gust albo ubranie ma zły rozmiar, a prezent był kupiony przez internet tuż przed Świętami, to nie ma problemu. Na zwrot w sklepie internetowym masz 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Jeśli jednak Mikołaj kupował stacjonarnie, możliwość takiego zwrotu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy i to sprzedawca określa warunki zwrotu - może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę na coś innego – informuje Urząd.

Zareklamować można nieudaną fryzurę lub makijaż. Najlepiej zrobić to jak najszybciej i wyznaczyć termin na poprawki. Można żądać niezbędnych poprawek, zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny, rabatu. - Pamiętaj jednak, że zwrotu pieniędzy masz prawo wymagać wtedy, kiedy wada jest istotna (np. usługa fryzjerska zniszczyła ci włosy lub zabieg kosmetyczny spowodował chorobę). Jeśli zabieg kosmetyczny musiałeś poprawiać w innym gabinecie, możesz domagać się zwrotu kosztów. Aby udowodnić szkodę i wystąpić o odszkodowanie, musisz posiadać rachunki – zastrzega UOKiK.

- Nieudana zabawa sylwestrowa? Organizator nie zapewnił atrakcji, które obiecał? Było mniej ciepłych dań, a zamiast zespołu na żywo muzyka z płyt? Złóż reklamację i domagaj się zwrotu części pieniędzy – informuje także Urząd.

Natomiast rezygnacja z imprezy jest kosztowna. - Jeśli nagle zmienisz plany, zrezygnujesz z pójścia na bal, galę sylwestrową, przedstawienie w teatrze, licz się z tym, że stracisz część lub całość wpłaconych pieniędzy. W każdym przypadku potrącenie powinno być adekwatne do poniesionych przez organizatora wydatków. W przypadku wyjazdu turystycznego opłata za rezygnację może być określona w umowie i zależna od czasu odstąpienia od niej. Jeśli jednak z winy organizatora zmieniły się istotne warunki umowy (miejsce, cena, program), to powinieneś mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów – zastrzega UOKiK.

Z co zrobić w przypadku zgubienia płaszcza? UOKiK przypomina, że zasada „za zaginięcie lub zniszczenie garderoby szatnia nie odpowiada” jest niezgodna z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, niezależnie od tego, czy jest płatna, czy nie.

W przypadku nieudanego wyjazdu, jeśli warunki zorganizowanego wyjazdu są niezgodne z umową (np. niższy standard hotelu, mniej atrakcji) można złożyć reklamację i żądać obniżenia ceny. Powinno się to zrobić jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Jednak swoich praw można dochodzić przez 3 lata – dopiero wtedy roszczenia się przedawnią.

Co ciekawe, w sytuacji spędzania świąt lub Sylwestra na stoku, jeśli z powodu pogorszenia warunków atmosferycznych nie można wykorzystać karnetu, przysługuje zwrot pieniędzy proporcjonalny do pozostałych zjazdów.

UOKiK przypomina także, by zachować ostrożność w przypadku fajerwerków. - Jeśli spełniają wymagania bezpieczeństwa oraz używasz ich zgodnie z instrukcją, nie stanowią zagrożenia. Nie kupuj fajerwerków z niepewnego źródła. Przed zakupem sprawdź, czy obudowa nie ma wad mechanicznych (pęknięcia, przerwania, wgniecenia, wybrzuszenia) oraz czy nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna. Zwróć uwagę, czy elementy składowe są dobrze ze sobą połączone, nie przesuwają się i nie wypadają, a lont jest zabezpieczony pomarańczową osłoną lub opakowaniem. Szukaj instrukcji -  powinna być w języku polskim i zawierać informacje o producencie, o tym jak odpalać fajerwerki i ostrzeżenia. Przestudiuj ją wcześniej, a nie tuż przed północą. Upewnij się, że strzelanie w wybranym miejscu i czasie jest dozwolone. Bezwzględnie przestrzegaj zaleceń producenta. Zachowaj bezpieczną odległość. Nigdy nie pochylaj się nad ładunkiem. Wybierz miejsce, w którym korzystając z fajerwerków nie zrobisz nikomu krzywdy i niczego nie zniszczysz. Sprawdź, czy na drodze ładunku nie znajdują się przeszkody. Pamiętaj, że wyroby pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie – wymienia UOKiK.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum