PARTNER PORTALU

W 2020 roku w Polsce zawiesiło działalność prawie 19 tys. sklepów detalicznych

Autor: dlahandlu.pl 20 stycznia 2021 16:52

Liczba sklepów w 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego spadła o 0,2 proc. i na koniec grudnia wynosiła 258 tys. Jednocześnie w tym samym czasie Polacy z racji licznych obostrzeń zawiesili blisko 19 tys. działalności związanych z detaliczną sprzedażą prowadzonej w sklepach – podaje Bisnode A Dun & Bradstreet Company. Według tej firmy, obecnie największym problemem dla sprzedawców, szczególnie w przypadku handlu żywnością są godziny dla seniorów.

Największy spadek liczby sklepów odnotowano względem księgarni - spadek o 4 proc., z wyrobami włókienniczymi – spadek o 3,2 proc, obuwiem – spadek o 2,6 proc.

Wzrost liczby sklepów notuje się w branży owoców i warzyw – wzrost o 5,4 proc. W przypadku piekarni, sklepów z alkoholem, meblami czy sklepów motoryzacyjnych wzrost liczby nowych placówek nie przekracza 1 proc.

- Wydawać by się mogło, że w roku walki ze światową pandemią to doskonały wynik, a polscy przedsiębiorcy doskonale radzą sobie z pandemią. Nic bardziej mylnego. Prawdą jest, że liczba sklepów tradycyjnych na polskim rynku systematycznie spada od wielu lat. Jednak w ostatnich dwóch latach proces spadku widocznie hamuje. Ostatnie dane pokazują, że liczba sklepów w Polsce, w ostatnich dwunastu miesiącach spadła blisko o 600. To jednak nie oddaje w pełni destrukcyjnego obrazu, bowiem trzeba mieć na uwadze, że wielu polskich przedsiębiorców zdecydowało się na zawieszenie działalności – mówi Tomasz Starzyk z Bisnode A Dun & Bradstreet Company.

W 2020 roku Polacy zawiesili działalność blisko 19 tys. sklepów, co stanowi blisko 7,3 proc. wszystkich sklepów na rynku. Z tej liczby na rynek powróciło 10,2 tys. a trwale wykreślonych zostało 1,6 tys. placówek. Co ciekawe tylko w pierwszych dwóch tygodniach 2021 roku Polacy zamrozili działalność kolejnych 1,3 tys. punktów sprzedaży detalicznej. Największy odsetek zawieszonych działalności dotyczy sprzedawców owoców i warzyw gdzie zawieszono 14 proc. ze wszystkich działających na rynku sklepów,  ryb – 11 proc. odzieży i wyrobów włókienniczych – 7,8 proc.

- Obecnie, wydaje się że największym problemem dla sprzedawców, szczególnie w przypadku handlu żywnością są godziny dla seniorów. Sprzedawcy przyznają, że w godzinach od 10.00 do 12.00 ich przychody spadają nawet o połowę, co rzutuje na dzienny utarg – mówi Tomasz Starzyk. - Obwiązujące i coraz to bardziej rygorystyczne obostrzenia z całą pewnością sytuacji nie poprawiają. Katastrofalne nastroje mają sprzedawcy w zamkniętych do końca stycznia centrach handlowych. Straty już dzisiaj sięgają mld złotych, a z każdym kolejnym dniem dziura w budżetach robi się coraz większa. Tylko grudzień, z którym jeszcze jesienią wiązano nadzieje na poprawę, przyniósł stratę wedle ostrożnych szacunków blisko 5 mld złotych – dodaje.







BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8295
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    18,99

  • Śr

    17,11

  • Min

    12,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.