Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

W e-commerce klienci kupują raz na miesiąc, w sklepach tradycyjnych raz na tydzień

Według danych firmy Nielsen, jako rynek, wraz z Hiszpanią i Węgrami znajdujemy się w pierwszej fazie rozwoju sektora e-commere produktów FMCG. Oznacza to, że mniej niż 1% produktów FMCG jest sprzedawanych online.
Reklama

Na drugim biegunie jest Francja, Wielka Brytania i Korea Południowa, gdzie 18% handlu FMCG odbywa się za pomocą drogi onlinowej.

Konsumenci FMCG są bardzo przywiązani do stacjonarnej formy dokonywania zakupów spożywczych. Z raportu Nielsena wynika, że aż 56% ankietowanych wyznało, że preferuje zakupy tradycyjne, w ogóle nie rozważając przy tym zakupów w internecie. Główne powody zniechęcające konsumentów do onlinowych zakupów to: dodatkowe opłaty (np. za dowóz), brak możliwości namacalnego obcowania z produktem, obawy dotyczące jakości produktu, obawa przed tym, że w sklepie stacjonarnym są lepsze ceny lub promocje, a także czas dostawy. 70% onlinowych nabyców kupuje w sieci raz na miesiąc, albo nawet rzadziej. Natomiast 65% zwolenników sklepów stacjonarnych dokonuje w nich zakupów raz na tydzień, albo nawet częściej.

Konsumenci zaangażowani w spożywcze e-commerce najczęściej do swojego wirtualnego koszyka dodają takie artykuły jak m.in.: kawa, herbata, makarony, przyprawy, wodę mineralną, oliwy, czekolady, ryż, kaszę, orzechy i rodzynki oraz mąkę.78% konsumentów chce, aby ich zakupy dojechały do nich do domu. Nie dziwi fakt, że do zakupów online bardzo zachęca darmowa, szybka i dogodna dostawa.

W przypadku zakupów elektronicznych 44% konsumentów szuka danych na stronach internetowych sklepu a 39% udaje się bezpośrednio do sklepu. Przy produktach kosmetycznych 26% wchodzi na stronę sklepu a 35% odwiedza sklep. Przy zakupach spożywczych tylko 9% nabywców wchodzi na stronę sklepu a aż 45% wyrusza na tradycyjną wyprawę do marketu. Sklepy jak i producenci powinni w szczególności zwrócić uwagę na dwa trendy. 73% polskich konsumentów czyta informacje o wartościach odżywczych zawarte na opakowaniu produktu spożywczego, a 53% czyta listę składników, z których wytworzony jest produkt. To jasny sygnał dla rynku e-commerce, aby na stronie internetowej szczegółowo i dokładnie opisywać dane dobro.

Są dwie strategie, które e-sklepy FMCG powinny jak najszybciej wdrożyć. Pierwsza z nich to zwrot pieniędzy, jeśli klient będzie niezadowolony z zakupów, druga natomiast to wymiana produktu niezgodnego z oczekiwaniami konsumenta jeszcze tego samego dnia. Klienci w online bardzo doceniają fakt istnienia szerokiej gamy produktów, łatwego dostępu do wielu marek i unikalnego asortymentu. Z drugiej jednak strony w offline klient chwali sobie to, że zawsze szybko znajduje to czego potrzebuje. Analizując potrzebę wysokiej jakości produktu w dobrej cenie w online należy wspomnieć o tym, że konsumenci chcą kupować taniej niż w sklepach stacjonarnych. Dodatkowo ankietowani podkreślają, że zdarza się im wydawać więcej niż planowali ze względu na oferty specjalne. Przy zakupach tradycyjnych klienci zwracają uwagę na to, czy większość produktów jest dostępna w korzystnej cenie.

Nielsen opracował cechy, które powinien posiadać biznes działający na ryku e-commerce. Pierwsza z nich to elastyczność biznesowa – jest ona niezbędna, ponieważ w przeciągu najbliższych czterech lat sprzedaż elektroniczna będzie konkurowała ze stacjonarną sprzedażą produktów FMCG. Drugi element to elastyczność – każdy rynek, w zależności od kraju posiada swoje unikalne bariery i czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę przy rozpoczynaniu działalności. Trzecia cecha to wpływ, który daje elektroniczny koszyk na żywność – generuje on sporo wyzwań, ale i szans. Ostatni element tej układanki to skierowanie odpowiedniego wezwania do działania do klienta omnichannelowego.

Rynek e-commerce niesie za sobą również pewne niedogodności. Pierwsza z nich to przywiązanie konsumentów do fizycznego obcowania z produktem. Drugą niedogodnością jest brak wiary w to, że producenci e-commerce dostarczą świeże produkty. Ostatnią barierę stanowi fakt jakości zamawianych produktów. Należy także pamiętać, że niuanse kulturowe i logistyka również wpływają na szybkość rozwoju e-commerce w danych regionach świata.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum