W grudniu sprzedaż w sklepach małoformatowych o 2,5 proc. niższa rdr

Autor: dlahandlu.pl 18 stycznia 2021 10:50

W grudniu ub.r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 2,5 proc. niższa niż rok wcześniej; liczba transakcji spadała o 19 proc. - wynika z danych Polskiej Izby Handlu i firmy CMR Panel. W porównaniu z listopadem 2020 r. obroty placówek małego formatu wzrosły o 5,4 proc.

"Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2020 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 2,5 proc. niższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadała aż o 19 proc. W porównaniu z listopadem 2020 r. łączne obroty placówek małego formatu zwiększyły się o 5,4 proc." - czytamy w informacji zawartej na stronie internetowej Polskiej Izby Handlu.

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu, wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm przy jednoczesnym spadku liczby transakcji (o 3 proc.), "to efekt większych zakupów w okresie przedświątecznym".

Jak dodano, "grudniowe wzrosty sprzedaży w małym formacie są wprawdzie niewielkie w porównaniu z supermarketami". "W sklepach o powierzchni 301-2500 m kw. (z wyłączeniem dyskontów) w grudniu 2020 r. wartość sprzedaży w grudniu była o 30 proc. wyższa niż w listopadzie. Tegoroczne święta wielu Polaków obchodziło w znacznie węższym niż zwykle gronie, jednak przygotowania do świąt, a potem do sylwestrowej zabawy są wyraźnie widoczne nawet na paragonach z placówek małego formatu" - czytamy.

Jak przekazano, w tygodniu, w którym były święta, średnia wartość koszyka wynosiła prawie 25 zł, czyli o 23 proc. więcej niż w 2019 r., ale jednocześnie o 7 proc. mniej niż w tygodniu wielkanocnym, który wypadł w pierwszym etapie kwarantanny.

"O ile jednak okoliczności, w których obchodziliśmy tegoroczną Wielkanoc (obawy o zdrowie, unikanie zaludnionych miejsc i dotkliwe dla większych placówek limity klientów), przyczyniły się do tego, że duża część świątecznych zakupów była robiona w małych, pobliskich sklepach, to już w przypadku Bożego Narodzenia tego typu placówki były wykorzystywane głównie tak jak w poprzednich latach - do zakupów uzupełniających, impulsowych i jako ostatnia deska ratunku, gdy czegoś zabrakło" - tłumaczy PIH i CMR Panel.

Jak dodano, szczyt grudniowej sprzedaży w tym formacie sklepów miał miejsce 23 grudnia, ale wyższą niż zwykle sprzedaż zanotowano również 22 grudnia, a także w samą Wigilię. "W tym dniu na paragonach częściej niż w zwykłych dniach pojawiały się napoje gazowane oraz soki i napoje niegazowane, wódki czyste (występowały na 9 proc. wigilijnych paragonów), wino oraz whisky, a także produkty nadające się na słodkie upominki dla bliskich - czekolady i praliny" - napisano.

Jeśli chodzi o słodycze, to w całym grudniu sprzedaż typowo świątecznych słodyczy była nieco niższa niż przed rokiem - na czekolady klienci sklepów małoformatowych wydali o 5 proc. mniej niż przed rokiem, wartość sprzedaży pralin obniżyła się o 10 proc., a figurek czekoladowych o 12 proc.

"W supermarketach 301-2500 m kw. (z wyłączeniem dyskontów) w listopadzie 2020 obroty były o 30,9 proc. wyższe niż w listopadzie (2019 r. - PAP). Natomiast sprzedaż rdr w supermarketach to: + 1,4 proc." - czytamy.

Sklepy małoformatowe do 300 m. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe. 

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8386
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.