Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

W listopadzie centra handlowe świeciły pustkami?

Obroty najemców w październiku 2022 r. były wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r. – wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych. Największy wzrost obrotów odnotowały kategorie zakupowe: gastronomia, wyposażenie domu z RTV i AGD i odzież. Ale już z odwiedzalnością nie było tak dobrze.
Reklama
  • Obroty najemców w centrach handlowych w październiku 2022 r. były o 16% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r.
  • Wzrost obrotów w podziale na kategorie kształtuje się następująco: gastronomia - o 34,3%, wyposażenie domu z RTV i AGD - o 23,9%, odzież - o 8,4%.
  • W październiku 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych była o 0,3% wyższa niż w październiku 2019 r. Z kolei w listopadzie zmniejszyła się o 3,1% w porównaniu z listopadem 2019 r.

Obroty najemców w centrach handlowych

Obroty najemców w centrach handlowych w październiku 2022 r. były o 16% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r. Wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 18,3%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 17%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) - o 9,2%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) - o 8%.

Wzrost obrotów w podziale na kategorie kształtuje się następująco: gastronomia - o 34,3%, wyposażenie domu z RTV i AGD - o 23,9%, odzież - o 8,4%.

- W październiku obroty centrów handlowych utrzymały pozytywny trend, rosnąc o 16% w porównaniu do 2019 r. Widać jednak, że presja inflacyjna, rosnące koszty nośników energii i niestabilna sytuacja gospodarcza wpływają na ich dynamikę. Klienci oszczędzają pieniądze i dokonują bardziej przemyślanych zakupów, co wpływa również na liczbę wizyt w centrach handlowych. Z uwagą obserwujemy wpływ czynników makroekonomicznych na postawy konsumentów, zwłaszcza, że ostatni kwartał roku jest kluczowy dla wyników handlu – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Polacy w październiku nadal chętnie korzystali z oferty gastronomicznej w centrach handlowych. Wzrost w tej kategorii o ponad 34% pokazuje, jak ważny dla klientów pozostaje aspekt społeczny galerii handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi. To trend trwający niezmiennie od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych w marcu 2022 r.

Klienci nadal chętnie kupują w sklepach stacjonarnych artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD, na co wskazuje wzrost o blisko 24% w tej kategorii w październiku. Z kolei moda odnotowała mniejszą dynamikę obrotów, wzrost w tej kategorii wyniósł 8,4%, w porównaniu do października 2019 r.

Odwiedzalność centrów handlowych

W październiku 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 0,3% wyższa niż w październiku 2019 r. Z kolei w listopadzie 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych zmniejszyła się i była o 3,1% niższa niż w listopadzie 2019 r.

PRCH Footfall Density Index – wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych.

Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą 98%.

Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce. Nieprzerwalnie od 2008 r., dane te zbierane i weryfikowane są przez PwC, wiodącego międzynarodowego audytora.

PRCH Turnover Index – wskaźnik obrotów najemców w centrach handlowych podawany w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Dane pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Ze względu na ich poufność i wrażliwość są one, podobnie jak wyniki odwiedzalności, gromadzone i weryfikowane przez PwC.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum