W magazynach leży niesprzedana odzież za ok. 150 mld euro

Autor: Adam Sofuł 9 lutego 2021 09:24

Firma konsultingowa McKinsey twierdzi, że wartość niesprzedanej odzieży na całym świecie, w sklepach i hurtowniach, waha się od 140-160 miliardów euro (168-192 miliardów dolarów).

Oczywiście nigdy nie jest tak, że magazyny są wyprzedane do zera, ale zapasy są dwukrotnie wyższe niż w przedpandemicznych czasach. Brytyjska sieć odzieżowa Primark szacuje, że wartość niesprzedanej odzieży to ok. 150 mln funtów z kolekcji wiosna/lato 2020 i kolejne 200 mln funtów z obecnego sezonu jesienno-zimowego.

O zmniejszeniu zamówień w ramach wiosennej kolekcji poinformowali już brytyjski Marks & Spencer i niemiecki Hugo Boss. Jednocześnie niektórzy detaliści zabiegają o odroczenie płatności na rzecz fabryk. Top z kolei przenosi kłopoty na producentów i gospodarki takich krajów jak Bangladesz, dla których produkcja odzieży to jeden z głównych segmentów lokalnej gospodarki. Pięćdziesiąt fabryk przebadanych przez Stowarzyszenie Producentów i Eksporterów Odzieżowych Bangladeszu stwierdziło, że w tym sezonie otrzymało o 30 proc. mniej zamówień niż zwykle - przede wszystkim za sprawą obostrzeń w Europie wprowadzanych przed Bożym Narodzeniem i obecnie.

- Zamówienia przychodzą zwykle z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Ale nie ma zamówień na marzec - powiedział cytowany przez Reutersa Shahidullah Azim, właściciel fabryki z Dhaki, którego klienci to detaliści z Ameryki Północnej i Europy. - Działamy na 25 proc. wydajności. Mam kilka zamówień zapewniających działanie fabryki do lutego. Nie wiem, co nas czeka w przyszłości. Trudno powiedzieć, jak przetrwamy - dodaje.

Miran Ali, który reprezentuje Star Network, sojusz producentów w sześciu krajach azjatyckich i jest właścicielem czterech fabryk w Bangladeszu, boryka się z podobnymi problemami. - W tym momencie powinienem mieć pełny portfel zamówień przynajmniej do marca i patrzeć na przyzwoitą ilość zamówień na nadchodzącą jesień/zimę. Ale powoli to idzie - powiedział Reuterowi.

Asif Ashraf, inny właściciel fabryki w Dhace, który produkuje ubrania dla światowych detalistów, narzeka na trudności z dostosowaniem biznesu od obecnych warunków. - Wyprodukowaliśmy materiał i jesteśmy gotowi do szycia ubrań, ale otrzymaliśmy informacje, że zamówienie jest wstrzymane – stwierdził.

Jak podaje Euromonitor sprzedaż spadła o 17 proc. w porównaniu do 2019 roku. Szacunki na 2021 r. wahają się od pesymistycznych prognoz 15 proc. spadku sprzedaży od McKinsey do 11 proc. wzrostu przewidywanego przez Euromonitor.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8383
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    7,49

  • Śr

    7,19

  • Min

    5,59

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.