PARTNER PORTALU

W maju średnia wartość koszyka w sklepie tradycyjnym wyniosła 21,12 zł

Autor: MW, dlahandlu.pl 17 czerwca 2021 13:01

W maju średnia wartość koszyka w sklepie tradycyjnym wyniosła 21,12 zł Sklepy tradycyjne ze wzrostem sprzedaży w maju, fot. G. Lyko x Newspix.pl

Jak wynika z danych M/platform, maj 2021 odwrócił trend spadkowy obserwowany w handlu tradycyjnym od lutego bieżącego roku. Po trzech miesiącach spadków wartości sprzedaży – w ujęciu rok do roku – kanał ten odnotował niewielki wzrost, +0,7% w stosunku do maja 2020. Wzrosła też liczba transakcji, o 5,3%.

Rok 2021, czyli drugi rok pandemii COVID-19, rozpoczął się od nieco wyższej niż rok wcześniej wartości sprzedaży generowanej przez sklepy tradycyjne. W styczniu dynamika wartości sprzedaży wyniosła 2,1%, przy czym za wzrostem tym stały oczywiście znacznie większe koszyki zakupowe (wzrost o 22,6%), podczas gdy liczba naszych wizyt w sklepach była wyraźnie niższa (spadek o 16,8%). Kolejne miesiące charakteryzowała jednak tendencja spadkowa. W lutym, marcu oraz kwietniu obroty w handlu tradycyjnym były od 3,8% do 5,6% niższe niż w analogicznych miesiącach rok wcześniej.

Maj odwraca trend spadkowy

Po kilku miesiącach spadków wartości sprzedaży, sytuacja w sklepach tradycyjnych zaczęła się jednak odwracać. W maju 2021 roku obroty w tym kanale sprzedaży po raz pierwszy od trzech miesięcy nie odnotowały spadku, a niewielki wzrost, który wyniósł 0,7%. Tendencja wzrostowa była konsekwencją większej liczby transakcji, jakie miały miejsce w tym kanale sprzedaży, bowiem w porównaniu do maja 2020, było ich więcej o 5,3%. Jednocześnie – zgodnie z przewidywaniami – zmalała wartość naszego koszyka zakupowego (spadek o 4,4%), gdyż z uwagi na większą swobodę w robieniu częstszych zakupów w naszych sąsiedzkich sklepach nie mieliśmy potrzeby gromadzenia większych zapasów, jak miało to miejsce w roku ubiegłym. W maju 2021 średnia wartość koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnym wyniosła 21,12 zł.

Kategoriami charakteryzującymi się w maju 2021 dalszymi spadkami sprzedaży w sklepach tradycyjnych były dwie bardzo istotne dla tego kanału kategorie piwa oraz wódki, które odnotowały odpowiednio spadki o 10,4% oraz 8,7% w stosunku do maja 2020. Podobnie jak w poprzednich miesiącach bieżącego roku, wydaliśmy łącznie mniej także na nabiał (spadek o 9,0%) oraz słodycze (spadek o 12,0%).

Alkohole mocne na wzrostach

Warto jednak zwrócić uwagę na kategorie, które przyczyniły się do odwrócenia trendu spadkowego na poziomie całkowitych obrotów w handlu tradycyjnym. Dwiema kategoriami, które z uwagi na swoje miejsca w rankingu przyczyniły się do odwrócenia trendu w największym stopniu, były napoje bezalkoholowe, które odnotowały wzrost o 6,5% rok do roku oraz alkohole typu whisky, giny czy likiery – wzrost o 4,9%. Wśród kategorii rosnących z czołówki rankingu największych kategorii w handlu tradycyjnym znalazły się także mrożonki uwzględniające oczywiście kategorię lodów – wzrost o 2,6% czy gotowe posiłki – wzrost o 2,3 – podsumowała badanie Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. Analiz Rynkowych w Comp Centrum Innowacji.

Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3890 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.

Podobał się artykuł? Podziel się!




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9193
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    7,99

  • Śr

    7,66

  • Min

    5,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.